سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن گیربکس چیست؟

روغن گیربکس چیست؟

روغن های زیادی در خودرو استفاده می شوند که یکی از آنها واسکازین یا روغن جعبه دنده نام دارد.

همانطور که از اسم مشخص است این روغن را در گیربکس و دیفرانسیل خودرو استفاده می کنند. روغن گیربکس از موادی تشکیل شده است تا به خوبی از چرخ دنده ها محافظت کند و باید گفت که روغن مخصوص دیفرانسیل دارای ترکیبات پیچیده تری نسبت به روغن گیربکس می باشد.

بندی این روغن ها مانند روغن موتور بر اساس شناسه کیفی API می باشد. خاصیت اصلی روغن دنده سازگاری بالا با فلزات جعبه دنده و همچنین گرانروی بالا می باشد.

 شاید مهمترین و اصلی ترین موضوع در مورد روغن دنده میزان گرانروی آن است. میزان غلظت روغن دنده به مراتب بیشتر از روغن موتور است.

ورود ذرات گرد و غبار به این روغن و استفاده و کارکرد طولانی در دمای بالا باعث کم شدن خاصیت روغن می شود. به همین دلیل باید روغن دنده را هم به مانند روغن های دیگر به طور مرتب چک کنیم تا از صدمه دیدن خودرو جلوگیری کنیم. باید گفت که تعویض این روغن ها برای کم کردن استهلاک خودرو می باشد و در جهت عمر بیشتر خودرو است.

نکته مهم این است که در صورت تعویض نکردن یا حتی به تعویق افتادن تعویض روغن صدمات جدی و بسیار هزینه بری به خودرو وارد می شود. در اصل این نوع روغن یعنی روغن گیربکس و یا روغن جعبه دنده برای روانکاری انواع جعبه دنده اعم از دستی یا اتوماتیک مورد استفاده قرار میگیرد.