سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن های دنده صنعتی

روغن های دنده صنعتی

واسکازین یا روغن های دنده صنعتی (روغن گیربکس)

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین روغن‌های مورد استفاده ماشین های صنعتی و در خودرو ها، روغن دنده یا همان روغن گیربکس و یا واسکازین است. واسکازین کلمه ای روسی است که معادل روغن دنده می‌باشد و در واقع روغن واسکازین ، روغن دنده و روغن گیربکس سه نام مختلف برای یک نوع محصول می‌باشد که از آن برای روانکاری دنده ها در جعبه دنده خودروها و گیربکس های صنعتی استفاده می‌شود.

وظیفه اصلی این روغن روانکاری چرخ دنده‌ها در گیربکس های دستی و اتومات است ولی این روغن توانایی انتقال قدرت و خاصیت خنک کنندگی را هم دارد. روغن دنده نیز مانند روغن موتور مطابق با ویسکوزیته و گرانروی (SAE) با سطح کیفیت (API) طبقه بندی می‌شود. این روغن با فلزات موجود در جعبه دنده (فولاد و آلیاژ‌های مس) به با استاندارد های روز سازگاری دارد و مانند یک سیال لزج عمل می کند.

روغن های دنده صنعتی
روغن های دنده صنعتی

شرایط کاری گیبرکس های صنعتی

  • گرمای زیاد
  • بارگذاری سنگین
  • محیط هایی که اغلب با گرد و خاک و آب آلوده هستند
  • بدون حفاظت کافی، چرخ دنده ها زود تر از موعد فرسوده شده و شما باید اغلب قطعات را جایگزین کنید.
  • تعویض متناوب روغن

اجزا روغن دنده

  1. روغن پایه
  2. افزودنی ها

مواد افزودنی خواص مطلوب را تقویت کرده و خواص نامطلوب را کاهش می دهند. در واقع بسته های مواد افزودنی ستون فقرات کارایی روان کننده است و ستون فقرات قوی عملکرد و حفاظتی که شما نیاز دارید را فراهم میکند.

نحوه انتخاب واسکازین یا روغن دنده صنعتی

متحرک ها در گیربکس صنعتی باید در محیط های با دمای معمول، تمیز و دور از رطوبت کار کنند.

با این حال اغلب شرایط عملیاتی چرخ دنده در کارخانه ها به این شکل نیست و به همین دلیل انتخاب روغن دنده مناسب که بتواند در شرایط سخت عملکرد خوبی داشته باشد بسیار مهم است.

برای مرتفع شدن نیاز صنایع به روغن واسکازین های صنعتی با کیفیت بهتر، این روغن ها امروزه باید حاوی مواد افزودنی با کارایی بالا باشند.

هدف مورد نظر روغن دنده به اندازه کافی از نظر حرارتی پایدار و مقاوم باشد تا اطمینان حاصل شود که بیشتر دوام می آورد، محافظت بهتری انجام می دهد و عملکرد بهتری دارد، در عین حال سیستم را دور از آلایندگی نگه می دارد و گرما و آلاینده ها را با خود می برد.

به طور کل می توان گفت هنگام انتخاب واسکازین مناسب باید به موارد زیر دقت کرد:

  1. روغن دنده باید از نظر گرمایی با ثبات باقی بماند و در دمای بالا اکسید نگردد.
  2. روغن چرخ دنده با یک افزودنی EP از سطوح چرخ دنده در مقابل فشارهای شدید محافظت می کند.
  3. روغن دنده باید با آلودگی هایی که به سیستم وارد می شوند، به ویژه آب، مبارزه کند.
روغن های دنده صنعتی
روغن های دنده صنعتی

بنابراین هنگام انتخاب روغن دنده صنعتی باید پنج شاخص مهم را خاطر داشته باشید:

مواد افزودنی مناسب

مواد افزودنی برای افزایش خواص فشار پذیری شدید در روغن واسکازین، می تواند باعث عدم ثبات حرارتی روغن دنده و در نتیجه تشکیل لجن شود.

ولی فناوری جدیدی در دسترس است که تعادل مطلوب ثبات حرارتی را برای روغن گیربکس بدون لجن و همچنین محافظت در برابر فشار بالا برای دوام روغن را فراهم می کند.ای خاصیت باعث افزایش طول عمر قطعات جعبه دنده، و به حداکثر رساندن کارایی و کاهش دوره زمانی خرابی کیربکس می شود.

ویسکوزیته یا گرانروی روغن دنده یا واسکازین

انتخاب ویسکوزیته مناسب بر اساس شرایط کار و درجه حرارتی است که قرار است روغن دنده یا واسکازین در آن دما کار انجام دهد.

تمیزی روغن دنده

هنگامی که روغن دنده یا واسکازین از سیستم فیلتر عبور می کند، باید موارد آلودگی که از خارج از سیستم منشا می گیرند یا در اثر سایش داخلی قطعات در تماس بوجود می اید، حذف شود.

شاخص گرانروی روغن دنده (VI)

گرانروی مهم ترین خاصیت فیزیکی روغن دنده است. به دلیل آنکه ویسکوزیته روغن با درجه حرارت تغییر می کند، میزان این تغییر یک ویژگی مهم است که توسط شاخص گرانروی (VI) ارزیابی می شود. اکثر روغن دنده های صنعتی بر پایه معدنی دارای VI حدود 95 هستند و VI پایین تر نشان می دهد که با تغییر دما ، گرانروی روغن به میزان بیشتری تغییر می کند.

روانکارهای چرخ دنده R & O

روغن های R & O دارای خاصیت ضد زنگ زدگی و اکسیداسیون است. در دسته های پایداری شیمیایی، قابلیت امولوسیون شکنی و پیشگیری از خوردگی به خوبی عمل می کنند. این محصولات برای استفاده در چرخ دنده ها تحت سرعت نسبتا بالا، بارهای کم و بارگیری یکنواخت (بدون بارگیری شوک) طراحی شده اند.

روانکارهای R & O بهترین انتخاب برای کاربردهایی هستند که تمام تماس های سطح تحت شرایط روانکاری هیدرودینامیکی یا الاستوهیدرودینامیک کار می کنند. آنها یا خوب عمل نمی کنند و یا محدود به شرایط روانکاری نیستند.

روغن ضد اصطکاک چرخ دنده (در فشار بالا)

روغن های دنده که قابلیت تحمل فشار بالا را دارند دارای خواص ضد سایش و اصطکاک هستند که به عنوان روغن های فشار بالا شناخته می شوند. این روغن ها دارای افزودنی های R & O و EP هستند.

که باعث افزایش قدرت فیلم یا قابلیت حمل بار می شوند. رایج ترین مواد افزودنی EP عبارتند از گوگرد فسفر، که از ترکیبات شیمیایی فعال است که شیمی سطوح ماشین را تغییر می دهد تا از چسبندگی تحت شرایط روانکاری مرزی جلوگیری شود.

در کاربردهای سبک تر، مواد افزودنی ضد اصطکاک نیز ممکن است برای حفاظت در برابر سایش تحت شرایط روانکاری مرزی مورد استفاده قرار گیرد. شرایط ماشین که به طور کلی نیاز به روانکاری چرخ دنده های ضد سایش دارد شامل بارهای سنگین، سرعت های پایین و بارگذاری شوک می شود.

روغن های دنده صنعتی
روغن های دنده صنعتی

ویژگی های اصلی روغن دنده

پس با توجه به موارد ذکر شده می توان گفت که روغن دنده باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • توانایی کنترل رسوبات درسیستم و تشکیل لجن
  • بهبود دهنده گرانروی
  • جلوگیری از زنگ زدگی
  • خاصیت ضد اکسیداسیون
  • خاصیت آلودگی زدایی از روغن
  • چسبیدن به سطوح چرخ دنده های در تماس داخل گیربکس
  • کاهنده اصطکاک بین اجزائ سیستم
  • بهبود دهنده گرانروی و تغییر ویسکوزیته به اندازه مناسب در گرما و سرما
  • خاصیت ضد خوردگی

روغن دنده صنعتی شل

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.