سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روانکاری روغن های صنعتی

روانکاری روغن های صنعتی

گرانروی اکثر روغن‏های فلزکاری بین ۱ تا ۶۰ سانتی‏ استوک است. روغن‏های با گرانروی کم برای کاربردهایی مثل تراش‏ الکتریکی (Spark Erosion)، سنگ‌زنی (Honning) و پرداخت‏های بسیار ظریف به کار می‏روند. روغن‏های با گرانروی زیاد، معمولا در عملیات سخت برش با سرعت‏های برش پائین، مانند برقوزدن (Broaching) و برش‏دنده استفاده می‏شوند. بطور کلی عملیات برش با نیروی خیلی زیاد و برشکاری‏هایی که منجر به تولید تراشه‏ی پیوسته یا بزرگ می‏شوند، نیازمند استفاده از روغن‏‌‌هایی با گرانروی بیشتری هستند.

استفاده از روغن‏هایی با گرانروی بیشتر باعث می‏شود روغن کمتر بصورت مه یا بخار در محیط کار پخش شود. معایب استفاده از روغن‏های با گرانروی بیشتر نیز به دو دسته تقسیم‏ می‏ شوند:

  • هرچه گرانروی روغن بکاررفته بیشتر باشد، هدر رفتن روغن بصورت آغشته به تراشه‏ ها و قطعات بیشتر خواهد بود.
  • آلوده و کثیف‏ شدن خط شست ‏و شوی قطعات بیشتر می‏شود.
  • خنک‌کنندگی روغن‌های دارای گرانروی بیشتر، ضعیف‌تر خواهد بود.

این عوامل باعث شده تا امروزه تلاش شود تا امکان استفاده از روغن‏های با گرانروی کمتر بیشتر فراهم آید. ضعف‏های روغن‏های فلزکاری با گرانروی کم، مثل نقطه‏ ی اشتغال‏ پائین ‏تر و پخش و تبخیرشدن بیشتر را می‏ توان با بکاربردن روغن‏های تصفیه شده با هیدروژن و یا استرها جبران کرد.

در کاربردهایی که با اجزاء کوچک سرو کار داریم، بهتر است از روغن‏هایی با گرانروی کمتر استفاده کنیم. چون روغن‏های با گرانروی بیشتر باعث می‏شود این قطعات به‌ هم بچسبند و درعملیات شست و شو و جابجایی آن‏ها ایجاد مشکل شود. همچنین روغن‏ های با گرانروی بیشتر در تنظیم دقیق ابعاد قطعه‏ کار ایجاد مشکل می‏ کنند و در مواردی که نیاز به دقت زیاد است نمی‏ توان از این روغن‏ها استفاده کرد. از آنجا که روغن‏های با گرانروی کمتر عمل خنک‏ کاری را بهتر انجام می‏دهند، استفاده از این روغن‏ها در عملیات تراشکاری با کارایی بالا یک نیاز غیر قابل انکار است. همچنین براده‏ شویی بهتر روغن‏های با گرانروی کم باعث می‏شود این روغن‏ها در کاربردهایی مانند سنگ‏ زنی، صیقل‏ کاری و تراشکاری که دور کردن براده‏ ها از سطح کار دارای اهمیت زیادی است، بکار گرفته شوند. در مته‏ کاری عمقی نیز استفاده از روغن‏های با گرانروی کم باعث می‏شود براده ‏های تولید شده در عمق حفره سریع‏تر از آن خارج شوند. از فواید دیگر بکارگیری روغن‏های با گرانروی کمتر کاهش هزینه‌های مربوط به تجهیزات جانبی می‏ باشد. به عنوان نمونه، اندازه‏ ی فیلترهای روغن مورد استفاده در کارگاه‏های برش بصورت نمایی، با افزایش گرانروی، افزایش می‏ یابد. بنابراین با بکارگیری روغن‏های با گرانروی کمتر هم در مکان و هم در هزینه صرفه‏ جویی می‏شود.