سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن کمپرسور سردخانه و انواع آن

روغن کمپرسور سردخانه و انواع آن

برای روان سازی و همچنین خنکاری قطعات داخل کمپرسور از روغن کمپرسور استفاده می شود. در گذشته و با وجود مبرد های CFC استفاده از روغن های معدنی بسیار متداول بود ولی بعد از اینکه سی اف سی ها از رده خارج شدند، به دلیل اینکه روغن قبلی با مبردهای جدید ناسازگاری داشت، احتیاج به تعویض آن موجب وارد شدن روغن های جدیدتر به بازار تبرید و سردخانه شد. لازم به ذکر است که به علت ترکیب شدن روغن تبرید و مبرد همیشه مقداری روغن به همراه مبرد وارد سیکل می گردد و پس از طی شدن در سیستم به کمپرسور باز می گردد.

روغن کمپرسورهای برودتی باید حرکت قطعات متحرک کمپرسور را به‌طریقی موثر روان و بدون اصطکاک کنند و این درحالی است که سایر روانکارهای معمول(روغن موتور) برای چنین شرایطی مناسب نیستند.

 بر خلاف روانکارهای عمومی، روغن‌ کمپرسور نیاز به کارکرد دایم و مادام العمر دارند. همه ما یخچالهای خانگی را می‌شناسیم که بیش‌از نیم قرن عمر دارند بدون اینکه نیاز به تعویض روغن کمپرسور پیدا کرده باشند. وظیفه اصلی این روغن روانکاری قطعات است. ولی عواملی که باعث تفاوت روغن های معمول با روغن‌ کمپرسور برودتی می شود به‌شرح زیر است:

– این روغن با مبرد مخلوط می شود.

– این روغن داخل مجراهای باریک خطوط سرمایش حرکت میکند.(مانند منفذ شیر انبساط یا لوله موئین)

– روغن کمپرسور با سیم پیچ موتور(نوع هرمتیک یا بسته) مستقیما درتماس است.

روغن کمپرسور شرایط دمایی متفاوتی را درون یک سیکل تجربه می‌کند. از دمای بالای شیرآلات کمپرسور گرفته تا دمای پایین شیر انبساط و اواپراتور.

انواع روغن سیستم سرمایشی
  • روغن مینرال (MINARAL OIL) یا روغن  معدنی که مخفف آن MO  است و مناسب برای گاز های CFC مانند R12  و R22 می باشد.
  • روغن پلی استر (POLYOL ESTER OIL) یا روغن مصنوعی که مخفف آن POE است و برای گاز هایی مانند R-134 مناسب می باشد.
  • روغن اکلیل بنزن (ALKYL BENZENE OIL) که مخفف آن AB  می باشد و ترکیبی تقریبا همانند روغن معدنی دارد و در بعضی موارد به جای روغن معدنی از آن استفاده می گردد.
  • روغن پلی آلفا (POLY ALPHA OLEFIN OIL) که مخفف آن PAO می باشد
  • روغن (POLYALKYLENE GLYCOL) که مخفف آنPAG می باشد
  • روغن (POLYVNTL ETHR) که مخفف آن PVE می باشد.