سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن کمپرسور برودتی و روانکاری آن

روغن کمپرسور برودتی و روانکاری آن

روغن صنعتی کمپرسور برودتی برای روانکاری کمپرسورهایی است که با استفاده از گاز آمونیاک یا فریون، عملیات سرمایش را انجام می دهند. در انتخاب روغن صنعتی مناسب برای کمپرسورهای برودتی یاد به نقطه ریزش و توده شدن روغن دقت کرد.

روغن خنک کننده یا روغن برودتی باید جداره داخلی کمپرسور را روانکاری نماید و همینطور گرمای کمپرسور را از بین ببرد , دستگاه کمپرسور را تمیز نماید و به مانند یک مایع درزگیر عمل کند و مصرف انرژی را نیز متعاقبآ کاهش دهد .

قسمتی از گرمای متراکم در جاهای دیگری از سیستم پراکنده می گردند. روغن کمپرسور همچنین به تمیز شدن کمپرسور خنک کننده کمک مینماید .

زمانیکه شما فیلتراسیون فعال دارید روغن باعث جابجایی ذرات آلوده موجود در سیستم به فیلتر و سپس خروج از سیستم می گردد .

سیستم های خنک کننده همچنین حاوی تعداد متنوعی از سطوحی میباشند که غیر قابل دسترس هستند و نیازمند درزگیری اند .مانند دیواره پیستون و فیلتر .روغن کمپرسور سطوح مورد نظر را درزگیری می نماید و مانع عبور گازهای خنک کننده می شود .

عوامل دیگری که توسط روغن خنک کننده انجام می پذیرد عبارتند از کنترل کف و کاهش صداهای بوجود آمده از حرکت قطعات کمپرسور .

انتظار می رود که حضور روغن کمپرسور در سیستم باعث ارتقاء کیفیت انتقال حرارت سیستم گردد که باعث ارتقاء کلی سیستم میشود .

ویژگی های روغن کمپرسور

روغن کمپرسورهای برودتی باید حرکت قطعات متحرک کمپرسور را به‌طریقی موثر روان و بدون اصطکاک کنند و این درحالی است که سایر روانکارهای معمول(روغن موتور) برای چنین شرایطی مناسب نیستند.

 بر خلاف روانکارهای عمومی، روغن‌ کمپرسور نیاز به کارکرد دایم و مادام العمر دارند. همه ما یخچالهای خانگی را می‌شناسیم که بیش‌از نیم قرن عمر دارند بدون اینکه نیاز به تعویض روغن کمپرسور پیدا کرده باشند. وظیفه اصلی این روغن روانکاری قطعات است. ولی عواملی که باعث تفاوت روغن های معمول با روغن‌ کمپرسور برودتی می شود به‌شرح زیر است:

– این روغن با مبرد مخلوط می شود.

– این روغن داخل مجراهای باریک خطوط سرمایش حرکت میکند.(مانند منفذ شیر انبساط یا لوله موئین)

– روغن کمپرسور با سیم پیچ موتور(نوع هرمتیک یا بسته) مستقیما درتماس است.

روغن کمپرسور شرایط دمایی متفاوتی را درون یک سیکل تجربه می‌کند. از دمای بالای شیرآلات کمپرسور گرفته تا دمای پایین شیرانبساط و اپراتور.