سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روانکارها و روغن های صنعتی

روانکارها و روغن های صنعتی

روانکارهای صنعتی :

روانکارهای صنعتی که یکی از زیر شاخه های آن روغن صنعتی است برای مقاصد گوناگونی در صنایع مختلف استفاده می شود و همچنین کارایی هر یک متناسب با ویژگی های مختصص آن روانکار با دیگری تفاوت هایی دارد. اگر بخواهیم تعدادی از انواع روانکارها را نام ببریم می توانیم به: هیدرولیک, کمپرسور, گیرباکس, ماشین کاری, چرخ دنده و بسیاری دیگر اشاره کنیم.

پایه ی روغن صنعتی به دو دسته تقسیم می شود. ۱- روانکار صنعتی با پایه ی نفتی ۲- روانکار صنعتی با پایه ی گیاهی.

تا قبل از سال ۱۸۵۶ میلادی روغن مورد استفاده برای حرکت چرخ ها و ابزار ها  انواع روغن های حیوانی و گیاهی مانند روغن نهنگ و … استفاده می شد اما به دلیل مقاومت پایین این روغن ها,در مدت زمان کوتاهی فاسد و غیر قابل استفاده می گرددید.

با پیشرفت صنعت توانستند بعد از استخراج نفت, آن را جایگزین روغن های حیوانی و گیاهی کنند و ویژگی های این روغن ها برتر از روغن های حیوانی و گیاهی بود. با گذشت زمان نیاز به روغنی بود که کیفیت مناسب تری داشته باشد و همچنین نباز های بیشتری در صنعت تامین کند, از این رو با تصفیه روغن و اضافه کردن مواد افزودنی به علاوه از طریق یک سری کار های شیمیایی, روغن صنعتی روانکاری بهتری پیدا کرد. امروزه نیز انرژی هسته ای بعد دیگری را در نیاز های روان کننده ها تامین می کند.

کاربرد روغن های صنعتی:

روغن های صنعتی معمولا زیرشاخه روانکارهای صنعتی برای کارهای سبک و روانکارهای صنعتی برای کارهای متوسط و سنگین تقسیم بندی می شوند ، و لذا روغن های سبک با ویسکوزیته ۵ الی ۱۰ سانتی استوک ( لطفا برای اینکه مفهوم دقیق گرانروی را متوجه شوید این مقاله ” آنچه که در مورد ویسکوزیته یا روانکاری روغن ها نمیدانید !! را مطالعه فرمایید ) _ یک سانتی استوک برابر یک میلیمتر مربع بر ثانیه است _ در محدوده دمایی ۵۰ درجه سانتیگراد و ذوب ۲۵- درجه سانتیگراد است . و برای روانکاری ماشین آلات با سرعت بالا و بار کم مورد استفاده قرار می گیرد این روغن ها مناسب برای دستگاه های نساجی برای دستگاه های ساخت و تولید مانند تراش ، فرز ، سی ان سی (CNC) میباشند .

روغنهای صنعتی متوسط با ویسکوزیته ۱۰ الی ۵۰ سانتی استوک در دمای ۵۰ درجه سانتیگراد نقاط کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد به منظور روانکاری ماشین آلات با سرعت متوسط و بارهای متوسط مورد استفاده قرار میگیرد ، روغنهای صنعتی برای بارهای متوسط بیشتر مناسب برای دستگاه های مانند دستگاه های چاپ دستگاه های هیدرولیک و غیره می باشد .

روغنهای صنعتی سنگین با ویسکوزیته ۱۰ الی ۳۰ سانتی استوک و در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد ، برای روانکاری تجهیزات صنعتی در سرعت های پایین و تحت بار سنگین مانند چرخ دنده های مارپیچ و دستگاه های حفاری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد .