سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

رابطه روانکار صنعتی با روغن صنعتی

رابطه روانکار صنعتی با روغن صنعتی

روانکار صنعتی:

روانکار صنعتی دارای طیف گسترده ایی از محصولات پتروشیمی می باشد و هر کدام از آنها دارای کاربرد های مشخص و متنوعی می باشند. روغن صنعتی همه‌ی مجموعه ها و گروه های روانکارها را در بر می گیرد.

روانکارها یا همان لوبریکنت ها ( lubricant )  میتوانند حالات مختلفی از گاز ؛ مایع و جامد (نیمه جامد ) داشته باشند .

  • روانکار گازی شکل
  • روانکار مایع
  • روانکار نیمه جامد
  • روانکار جامد

۱) روانکار گازی شکل : روانکارهای گازی شکل  (کاربرد این نوع روانکار ها مانند دو دسته دیگر یعنی روانکار های مایع و جامد نیست و استفاده آنها بسیار محدود تر است یک مدل از این نوع روانکار ها که امروزه بیشتر از سایر استفاده میشود روانکاری  با گاز نیتروژن است ؛ نیتروژن به عنوان یک خنک کننده سازگار با محیط زیست به طور گسترده ای در ماشینکاری فریزر ( Cryogenic Machining ) استفاده میشود ، عملکرد آن به عنوان یک روان کننده به علت عدم نفوذ شیمیایی  و ویسکوزیته کم قابل قبول است.)

۲) روانکار مایع : روانکارهای مایع  (روغن های حیوانی و گیاهی ، روغن های معدنی ، روغن های سنتزی ، مشتقات اسیدهای چرب و … جزو این دسته طبقه بندی میشوند )

۳) روانکار نیمه جامد ​ : روانکارهای نیمه جامد مانند انواع گریس ها  (گریس های صابونی کمپلکس ، گریس های صابونی ساده ، گریس های رنگ دانه ای ، گریس های نسوز و …. )

۴) روانکار های جامد : ​روانکار های جامد نام های دیگر روانکاری خشک  کاربردهای خاصی در صنعت دارند و بیشتر استفاده از آنها مربوط به جاهایی است که از سایر روانکار ها نمی توانیم استفاده کنیم مانند (سرعت های بالا و پایین محورها ، دماهای بالا و پایین ، فشار بالا و عدم دسترسی … کاربرد این نوع روانکار ها در جایی که استفاده از روغن یا گریس امکان آلودگی محیط را به وجود می آورد مانند صنایع غذایی؛  محل هایی که ممکن است روغن یا گریس شسته شود و از بین برودمانند پروانه‌ی کشتی و جایی که علاوه بر روانکاری نیاز به هدایت الکتریکی هم وجود دارد (دینام ها) بیشتر مشاهده میشود .

نکته ای که کمتر به آن پرداخته میشود این است که بین روانکارهای صنعتی کدام یک را باید انتخاب بکنیم ، یعنی در بین روانکاری های جامد ، نیه جامد ، مایع و گازی شکل کدام یک برای کار ما مناسب تر است ؟! پاسخ برمیگردد به شرایط کار دستگاه شما برای سرعت بالا و بار کم روانکارهای رقیق تر مناسب اند و برای شرایط سرعت کم و بار زیاد روانکارهای جامد انتخاب بهتری میباشند .

رابطه روانکار صنعتی با روغن صنعتی

در مورد رابطه روانکار صنعتی با روغن صنعتی لازم به توضیح است که برای روان کنندگی و ایجاد فیلم مایع بین دو قطعه متحرک تنها از روغن های روان کننده استفاده نمی شود ، بلکه در بسیاری از  مایعات دیگر نیز استفاده می شود به عنوان مثال برای روانکاری پکینگ های پمپ های گریز از مرکز از مایع پمپ شونده که هرسیالی (به غیراز سیالات خیلی خورنده و کثیف) می تواند باشد .

خواص ضروری روغن های روانکار

۱- روغن های روانکار باید دارای گرانروی با ویسکوزیته مناسبی باشند تا فيلم روغن باضخامت مناسبی تشکیل و باعث کم شدن اصطکاک و ساییدگی قطعات شود  و انتقال حرارت و ضربه گیری وآب بندی و انتقال نیرو را بخوبی انجام دهند . ۲- گرانروی خود را در معدوده درجه حرارت کاری در حد کافی حفظ کنند تا لطمه ای به انجام وظایف روغن های روانکار وارد نشود (در اصطلاح گفته می شود شاخص گرانروی Viscosity Index به اندازه کافی و بالایی داشته باشد ) ۳-در مقابل تجزیه حرارتی و اکسیداسیون (سوختن) به حد کافی مقاوم باشند. که باعث زنگ زدگی و خوردگی بیش از حد قطعات که توسط مواد اسیدی و ساینده بوجود می اید نشود

۴-روغن های روانکار دارای مواد پاک کننده و معلق مناسب باشند تا از ته نشین شدن رسوبات در لابلای قطعات جلوگیری نماید. ۵-روغن های روانکار در سرما به اندازه کافی روان باشند تاشروع وادامه حرکت قطعات اسان شود.

۶- روغن های روانکار اثر نامطلوبی روی قطعات غير فلزی مثل کاسه نمد ها و نداشته باشند. ۷-روی قطعاتی که به آنها در تماس است و همچنین روی اجزای درونی خودشان ائر نامطلوب نداشته باشند وبين انها واجزا سازگاری وجود داشته باشد . ۸-از نظرعواملی نظیر: فراریت آتش گیری و نظایر آن در شرایط مناسبی قرار داشته باشند.

شرکت پارسیس سگال پویا به مدیریت محسن بخشی نژاد با 10سال سابقه درخشان , وارد کننده انواع روانکارهای صنعتی و موتوری در ایران و خاورمیانه است و توانسته با ارائه بهترین کیفیت ها در جلب رضایت مشتریان و مصرف کنندگان خود موفق عمل کند.

پارسيس سگال پويا
پارسيس سگال پويا