سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

انواع روغن موتور و وظایفش

انواع روغن موتور و وظایفش

شرح وظایف روغن موتور:

روغن موتور پنج وظیفه با اهمیت برعهده دارد که باید تمامی این وظایف را به خوبی انجام دهد. به همین علت است که انتخاب روغن موتور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید روغنی انتخاب شود که توانایی انجام تمامی وظایف محوله را داشته باشد. اولین و مهمترین وظیفه روغن موتور روانکاری قطعات است تا اصطکاک مابین آنها به حداقل برسد. همچنین خنک کاری قطعاتی از موتور که در حرکت هستند نیز به عهده روغن می باشد.

اهمیت خنک کاری روغن موتور:

برخلاف تصور عموم مردم، یکی از مهم ترین وظایفی که روغن موتور بر عهده دارد، خنک کاری موتور خودرو است. در واقع سیستم ثانویه خنک کاری موتور بر عهده روغن موتور است. روغن موتور به عنوان یکی از بارزترین اجزاء سیستم خنک سازی ثانویه موتور خودرو شناخته می شود. با توجه به اینکه روغن موتور ضریب انتقال حرارت بسیار مناسبی را به خود اختصاص می دهد، می تواند در قسمت هایی از موتور که تحرک سریع و زیادی دارند و در هنگام فعالیت گرم می شوند، عملیات خنک کاری را به بهترین شکل انجام دهد.

از مهم ترین قسمت های موتور که تحرک زیادی داشته و دمای بالایی در حین روشن بودن موتور خودرو دارند، پیستون ها و سیلندرها هستند. با جریان یافتن روغن موتور در این قسمت ها هم از فرسایش جداره پیستون و سیلندر جلوگیری می شود و هم حرارت به وجود آمده از تحرک زیاد آن ها تا حدی کم می شود. هرچند به نظر می رسد که عملیات خنک کاری موتور وظیفه رادیاتور و دیگر اجزاء ماشین باشد، اما روغن موتور نیز نقش بسیار مهمی در کاهش دمای موتور ایفا می کند. عملکرد موتور با کاهش دما توسط روانکار به شدت افزایش پیدا کرده و قابلیت های خود را به نمایش می گذارد.

5 نکته مهم در مورد انواع روغن موتور خودرو

  1. همانطور که دیدید، انواع روغن موتورهای نيمه سنتتيک، مخلوطی از روغن مينرال و سنتتيک هستند و می‌توانند همان مشکلات روغن سنتتيک را برای موتورهای ساخته شده برای روغن‌های مينرال به وجود آورند.
  2. در صورتی که برای خودرو خود به تعويض نوع روغن از مينرال به روغن سنتتيک اصرار داريد، نوعی که اکثر روغن‌های سنتتيک موجود در بازار را شامل می‌شود، يعنی PAO را انتخاب کنید. چرا که بيش از ديگر انواع روغن موتورهای سنتتيک به نوع مينرال شبيه است.
  3. درمورد زمان تعویض روغن توجه کنید که روغن موتور را معمولا هزار کیلومتر زودتر از زمانی که برایش ذکر شده است، تعویض کنید؛ چرا که خودرو مدت زمان زیادی را نیز در ترافیک و به صورت درجا روشن است و کار می‌کند، درحالی در کیلومتر ماشین محاسبه نمی‌شود.
  4.  از ترکیب انواع روغن موتورها با هم خودداری کنید. ممکن است روغن‌ها دارای تفاوت‌هایی با هم باشند و در کارایی هم اختلال ایجاد کرده و اثر نامطلوبی بر جای بگذارند.
  5. نکته بعدی این است که از روغن‌های تصفیه شده به هیچ عنوان استفاده نکنید. این روغن‌‌ها برای خودرو‌های امروزی مناسب نیستند و تقلب‌های گسترده‌ای در بازار از آنها صورت می‌گیرد.