سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

طول عمر گریس در روانکاری

طول عمر گریس در روانکاری

در صنعت گریس ماده ای است ژلاتینی به صورت جامد و یا نیمه جامد که از یك ماده روانساز(روغنهای معدنی یا سنتتیك) و یك پرکننده Thickener (معدنی یا آلی)، تشکیل یافته است. این ماده در مکانی مورد استفاده قرار می گیرد که نتوان از روانکارهای دیگر با غلظت کم (روغنها) استفاده کرد مانند:چرخ دنده های صنعتی، یاتاقانهای بزرگ، فلکه ها و نظایر آن . در طول سالیان متوالی و کسب تجربیات فراوان، اطلاعات بسیاری در مورد ساختار گریس بدست آمده است. اخیراً با استفاده از ابزار پیشرفته مانند:میکروسکوپ های الکترونیکی و گرفتن فیلمهای مخصوص و استفاده از اشعه X مسایل بسیاری در مورد ساختار آن مشخص شده است. با کسب این دستاوردها، مطالعه بر روی ساختار صابونها و چگونگی ترکیب آن با روغن و کریستال شدن صابون در روغن و دیگر مسایل پیرامون گریس با امکانات بیشتری فراهم شده است.

روغن هاي روانكاري و گريس در صنعت در كاربردهاي مختلف استفاده مي شود. دانستن زمان عمر مفيد روغن و گريس از اهميت بسزايي برخوردار است. چون پس ازاتمام عمر روغن يا گريس، در حالي كه هنوز روغن يا گريس وجود دارد، عمل خود را به خوبي انجام نمي دهند و در نتيجه باعث فرسودگي سريع قطعات ماشين مي شوند. براي تخمين عمر روغن و يا گريس از روش زيراستفاده مي شود. ولي بهرحال بايد دانست در بازارروغن و گريسهای خاصي وجود دارند كه عمر بيشتري دارند و اين روش فقط تخميني براي روغن و گريسهاي معمولي است.

عمر سرويس و طول عمر گريس و فواصل زماني تعويض آن از مهم ترين سئوالات مصرف كنندگان است. به طور معمول بيشتر شركت هاي سازنده دستگاه ها، دستور العمل هاي گريس كاری و نوع آن را تعيين مي كنند. در صورت عدم دسترسي به اطلاعات در اين مورد مراجعه به كاتالوگ هاي سازندگان گريس براي انتخاب نوع گريس مناسب بهترين روش است.
لازم به تذكر است كه به علت چسبندگي گريس، بيشتر ذرات آلاينده كه در گريس باقي مي ماند كه در صورت عدم تعويض به موقع، باعث سائيدگي و خورندگي بيشتر آن قطعه خواهد شد. گريس همانند روغن مي بايست در فواصل معين تعويض شده و فاصله زماني اين تعويض بستگي به نوع كاربرد آن دارد و اين عمل باعث روانكاري بهتر، طول عمر و تضمين سلامت كاركرد دستگاه ها خواهد شد.