سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن حرارتی

روغن حرارتی

روغن حرارتی

همانطور که می‌دانیم، فرآیندهای صنعتی همواره با تولید بسیار زیاد گرما عجین شده اند و برای داشتن عملکرد مناسب حتما به سیستم های گرمایش و سرمایش مختلفی نیاز داریم. آب و بخار آب متداول ترین موادی هستند که در سیستم های انتقال حرارت از آن ها استفاده می شود. با این وجود در دماهای بالای ۲۰۰ درجه سانتی گراد، آب دیگر نمی تواند خاصیت انتقال حرارتی خوبی داشته باشد و سریعا ظرفیت گرمایی خود را از دست می دهد. در این حالت باید آب را تحت فشار مورد استفاده قرار داد که مستلزم به کارگیری حجم عظیمی از سیستم ها و تجهیزات مانیتورینگ به منظور پایش دائم سیستم است. علاوه بر این، آب سبب خوردگی در لوله ها و دیگر قطعات می شود که این خود عیب بزرگی به شمار می آید. پس نیاز است تا ماده‌ای دیگر به جای آب استفاده شود و یکی از بهترین موادی که می‌توان از آن‌ استفاده کرد، روغن است.

محدوده دمایی روغن حرارتی

روغن‌های انتقال حرارت که پایه ی شیمیایی یا معدنی دارند یک جایگزین بسیار مناسب برای آب به حساب می‌آیند. این روغن‌ها برای محدوده دمایی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد کاربرد دارند و یکی از مزایای اصلی آن ها عدم نیاز به تحت فشار قرار دادن روغن تا دمای ۳۵۰ درجه سانتی گراد است.

ویژگی های روغن انتقال حرارت

بر اساس کاربردی که از روغن انتقال حرارت انتظار داریم، این ترکیبات باید ویژگی ها و مشخصات مختلفی داشته باشند. برخی از مهم ترین ویژگی هایی که می توان برای روغن های حرارتی نام برد، عبارت‌اند از: ویسکوزیته مناسب، پایداری حرارتی بالا، نقطه اشتعال بالا، خواص انتقال حرارتی خوب و سهولت دفع مواد زائد. این روغن‌ها باید غیر خورنده، غیر سمی و غیر قابل اشتعال باشند. البته این یک حقیقت غیر قابل انکار است که هیچ یک از روغن های حرارتی نمی‌توانند تمام ویژگی های فوق را در بهترین حالت ممکن داشته باشند. بنابراین باید بر اساس سیستم مورد نظر خود بهترین روغن حرارتی را انتخاب کنیم. با این وجود برخی از مشخصات هستند که جنبه عمومی پیدا می کنند و می توان برای انتخاب روغن انتقال حرارت مناسب به آن ها توجه بیشتری کرد. یکی از این مشخصات ویسکوزیته نسبتا پایین و مناسب روغن خصوصا در دماهای پایین رنج کارکرد روغن است چرا که این ویژگی به طور مستقیم بر روی کمترین دمایی که سیستم می‌تواند در آن دما شروع به کار کند، تاثیر می گذارد. این مسئله زمانی اهمیت ویژه پیدا می کند که سیستم در محیط باز قرار دارد و هیچ وسیله گرمایشی کمکی وجود ندارد.
روغن حرارتی