سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن ترانسفورماتور چیست؟

روغن ترانسفورماتور چیست؟

روغن ترانسفورماتور چیست؟

روغن ترانسفورماتور چیست ؟ (همچنین به عنوان روغن عایق شناخته می شود) نوع خاصی از روغن است که دارای خواص عایق الکتریکی عالی است و در دماهای بالا پایدار است.

روغن ترانسفورماتور در ترانسفورماتورهای قدرت الکتریکی پر از روغن برای عایق بندی ، توقف قوس الکتریکی و تخلیه تاج و دفع گرمای ترانسفورماتور (یعنی به عنوان خنک کننده عمل می کند) استفاده می شود.

روغن ترانسفورماتور نیناس همچنین برای حفظ هسته و سیم پیچ ترانسفورماتور استفاده می شود – زیرا اینها به طور کامل در داخل روغن غوطه ور هستند. یکی دیگر از خواص مهم روغن عایق، توانایی آن در جلوگیری از اکسید شدن عایق کاغذ سلولزی است.

روغن ترانسفورماتور به عنوان یک مانع بین اکسیژن اتمسفر و سلولز عمل می کند – از تماس مستقیم جلوگیری می کند و در نتیجه اکسیداسیون را به حداقل می رساند. سطح روغن ترانسفورماتور معمولاً با استفاده از MOG (مقدار سطح روغن مغناطیسی) اندازه گیری می شود.

روغن ترانسفورماتور چیست؟
روغن ترانسفورماتور چیست؟

ترانسفورماتور چیست؟

ترانسفورماتور وسیله ای الکتریکی به منظور تبدیل انرژی از شکلی به شکل دیگر است که در این تبدیل ، مقداری از انرژی به صورت گرما هدر میرود.

گرمایی که به این طریق تولید میشود میتواند موجب بالا رفتن دمای اجزای ترانسفورماتور شود. بنابراین برای محافظت این اجزا در برابر حرارت ، دمای سیستم باید تا حد امکان پائین نگه داشته شود.

در ترانسفورهای صنعتی معمولا برای این منظور از سیالی نارسانا استفاده میشود که هدف اصلی استفاده از آن انتقال حرارت و خنک نگه داشتن اجزای سیستم است. مقدار این سیال ممکن است از چند لیتر تا چند هزار لیتر متغیر باشد.

این سیال روغن ترانس یا روغن ترانسفورماتور نام دارد و همه ساله مقدار قابل توجهی از آن در تاسیسات صنعت برق کشور و بخش توزیع به مصرف می رسد.

انواع روغن ترانسفورماتور

دو نوع اصلی در انواع روغن ترانسفورماتور مورد استفاده در ترانسفورماتورها وجود دارد :

  1. روغن ترانسفورماتور مبتنی بر پارافین
  2. روغن ترانسفورماتور بر پایه نفتا

روغن نفتا راحت تر از روغن پارافین اکسید می شود. اما محصول اکسیداسیون – یعنی لجن – در روغن نفتا از لجن حاصل از فسفر محلول تر است.

آرافینروغن بنابراین لجن روغن بر پایه نفتا در کف ترانسفورماتور رسوب نمی کند. از این رو گردش همرفتی روغن را مسدود نمی کند، به این معنی که سیستم خنک کننده ترانسفورماتور را مختل نمی کند .

روغن ترانسفورماتور چیست؟
روغن ترانسفورماتور چیست؟

اگرچه روغن پارافین نسبت به نفتا سرعت اکسیداسیون کمتری دارد، اما محصول اکسیداسیون (لجن) نامحلول است و در کف مخزن رسوب می‌کند. این لجن به عنوان مانعی برای سیستم خنک کننده ترانسفورماتور عمل می کند.

یکی دیگر از مشکلات روغن پایه پارافین که موم های حل شده در داخل آن می تواند منجر به نقطه ریزش بالا شود. اگرچه این موضوع در شرایط آب و هوایی گرمتر (مانند هند) وجود ندارد.

علیرغم معایبی که در بالا ذکر شد، روغن پارافینی به دلیل در دسترس بودن بالا همچنان در بسیاری از کشورها (مانند هند) به طور معمول استفاده می شود.

خواص روغن ترانسفورماتور

برخی از ویژگی های خاص روغن عایق برای تعیین قابلیت استفاده روغن باید در نظر گرفته شود.

خواص (یا پارامترهای) روغن ترانسفورماتور عبارتند از:

  1. خواص الکتریکی: استحکام دی الکتریک، مقاومت ویژه ، ضریب اتلاف دی الکتریک.
  2. خواص شیمیایی: محتوای آب، اسیدیته، محتوای لجن.
  3. خواص فیزیکی: کشش سطحی، ویسکوزیته، نقطه اشتعال، نقطه ریزش.

خواص الکتریکی روغن ترانسفورماتور

قدرت دی الکتریک روغن ترانسفورماتور

قدرت دی الکتریک روغن ترانسفورماتور به عنوان ولتاژ شکست (BDV) روغن ترانسفورماتور نیز شناخته می شود. ولتاژ شکست با مشاهده چه ولتاژی اندازه گیری می شود، جرقه زدن رشته های بین دو الکترود غوطه ور در روغن که با شکاف خاصی از هم جدا شده اند.

برای اندازه گیری BDV روغن ترانسفورماتور ، کیت اندازه گیری BDV قابل حمل به طور کلی در محل موجود است. در این کیت، روغن در دیگ نگهداری می شود که یک جفت الکترود با فاصله 2.5 میلی متر (در برخی کیت ها 4 میلی متر) بین آنها ثابت شده است.

اکنون ولتاژ به آرامی در حال افزایش بین الکترودها اعمال می شود. نرخ افزایش ولتاژ در 2 کیلو ولت بر ثانیه کنترل می شود و ولتاژی را که در آن جرقه بین الکترودها شروع می شود مشاهده کنید.

این بدان معناست که در چه ولتاژی قدرت دی الکتریک روغن ترانسفورماتور بین الکترودها شکسته شده است.

این اندازه گیری در همان نمونه روغن 3 تا 6 بار انجام می شود و مقدار میانگین این قرائت ها را می گیریم. BDV یک آزمایش مهم و محبوب برای روغن ترانسفورماتور است، زیرا نشانگر اولیه سلامت روغن است و به راحتی می توان آن را در محل انجام داد.

روغن خشک و تمیز نتایج BDV را بهتر از روغن با محتوای رطوبت و سایر ناخالصی های رسانا می دهد.

روغن ترانسفورماتور چیست؟
روغن ترانسفورماتور چیست؟

حداقل ولتاژ شکست روغن ترانسفورماتور یا قدرت دی الکتریک روغن ترانسفورماتور که در آن می توان روغن ترانسفورماتور را با خیال راحت در ترانسفورماتور استفاده کرد، 30 کیلو ولت در نظر گرفته می شود.

مقاومت ویژه روغن ترانسفورماتور

این یکی دیگر از خواص مهم روغن ترانسفورماتور است. مقاومت ویژه روغن معیاری از مقاومت DC بین دو طرف مقابل یک بلوک سانتی متر مکعب روغن است. واحد آن اهم سانتی متر در یک دمای خاص است. باافزایش دادنکه دردرجه حرارتمقاومت روغن به سرعت کاهش می یابد .

درست پس از شارژ ترانسفورماتور پس از خاموش شدن طولانی مدت، دمای روغن در دمای محیط خواهد بود و در هنگام بارگذاری کامل، دما بسیار بالا خواهد بود و ممکن است در شرایط اضافه بار تا 90 درجه سانتیگراد نیز برسد 

بنابراین مقاومت روغن عایق باید در دمای اتاق بالا باشد و همچنین در دمای بالا نیز ارزش خوبی داشته باشد.

به همین دلیل است که مقاومت یا مقاومت ویژه روغن ترانسفورماتور باید در دمای 27 درجه سانتیگراد و همچنین 90 درجه سانتیگراد اندازه گیری شود.

حداقل مقاومت ویژه استاندارد روغن ترانسفورماتور در دمای 90 درجه سانتی گراد 35 × 10 12 اهم – سانتی متر و در دمای 27 درجه سانتی گراد 1500 × 10 12 اهم – سانتی متر است.

ضریب اتلاف دی الکتریک تان دلتای روغن ترانسفورماتور

ضریب اتلاف دی الکتریک به عنوان ضریب اتلاف یا دلتای قهوه ای رنگ روغن ترانسفورماتور نیز شناخته می شود .

هنگامی که یک ماده عایق بین قسمت زنده و قسمت زمین شده یک تجهیزات الکتریکی قرار می گیرد، جریان نشتی جریان می یابد. از آنجایی که یک ماده عایق دارای طبیعت دی الکتریک است، جریان عبوری از عایق به طور ایده آل ولتاژ را 90 درجه هدایت می کند.

در اینجا ولتاژ به معنای ولتاژ لحظه ای بین قسمت برق و زمین تجهیزات است. اما در واقعیت، هیچ ماده عایق در طبیعت دی الکتریک کامل نیست.

چرا تست روغن ترانسفورماتور مهم است؟

آزمایش روغن ترانسفورماتور برای موارد زیر مهم است:

  • تعیین کنیدضروری استخواص الکتریکی روغن ترانسفورماتور
  • مشخص کنید که آیا روغن خاصی برای استفاده در آینده مناسب است یا خیر
  • تشخیص دهید که آیا بازسازی یا فیلتراسیون مورد نیاز است
  • کاهش هزینه های روغن و افزایش عمر قطعات
  • از خرابی های نابهنگام جلوگیری کنید و ایمنی را به حداکثر برسانید

تاریخچه روغن های ترانسفورماتور :

در سال 1892 ، اولین ترانسفورماتور توسط شرکت جنرال الکتریک ساخته شد. در این ترانسفورماتور از یک روغن معدنی به عنوان سیال خنک کننده ی دی الکتریکی استفاده می شد.

بعدها استفاده از سیالات دی الکتریک هالوژنه ، به ویژه سیالات آسکارل ، به علت مقاومت عالی این سیالات در برابر آتش ، در ترانسفورماتورها رواج بسیاری یافت.

آسکارل یک نام عمومی برای گروهی از هیدروکربن های کلردار است که به عنوان روغن های عایق در تجهیزات الکتریکی و ترانسفورماتورها کاربرد داشته اند. یک گروه بزرگ از آسکارل ها ، بی فنیل های پلی کلرینه ها ( PCB ) هستند.

استفاده از این سیالات تا حدود دهه ی 1970 میلادی ادامه داشت ، اما به دلایل خطرات زیست محیطی و سلامتی ، استفاده از آنها محدود گشته و سیالات دیگری جایگزین این مواد شد.

روغن ترانسفورماتور چیست؟
روغن ترانسفورماتور چیست؟

از جمله ی این سیالات میتوان به روغن های سیلیکونی و هیدروکربن های دارای وزن مولکلی زیاد اشاره کرد که در حال حاضر به مقدار بسیار زیادی کاربرد دارند. از سیالات دیگری که تا اندازه ای در این موارد استفاده می شوند ، می توان به استرها و هیدروکربن های سنتزی اشاره کرد.

استرهای سنتزی دارای خواص دی الکتریکی خوبی بوده و خاصیت زیست تخریب پذیری بهتری نسبت به روغن های معدنی و سیالات هیدروکربنی دارند. اما به علت هزینه ی بالای استرهای سنتری ، از این مواد تنها در ترانسفورماتورهای متحرک و وسایل نقلیه استفاده میشود.

از روغن استرهای طبیعی که از دانه های گیاهی تهیه می شوند ، نیز در دهه ی 1890 در ترانسفورماتورها استفاده می شد. این استرها هیچ مزیتی از لحاظ اقتصادی و کارآیی ، نسبت به روغن های معدنی ندارند.

علاوه بر این ، استرهای طبیعی ، از مقاومت کمتری در برابر اکسیدشدن ، نسبت به روغن های معدنی ، برخوردارند. بنابراین دلایل در حال حاضر از استرهای طبیعی در ترانسفورماتورها استفاده نمی شود.

خوب مقاله روغن ترانسفورماتور چیست را با هم خواندیم و  امیدواریم که از مطالعه این مقاله به موارد مورد نیار خود دستیافته باشید.

اگر علاقه مند به دستیابی به حداکثر بهره وری در عملیات صنعتی و تولیدی خود و کسب اطلاعات بیشتر در مورد طیف وسیعی از روغن های صنعتی سانا شیمی البرز هستید و یا جهت دریافت قیمت روغن صنعتی توصیه می کنیم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.