سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روانکاری گریس در تجهیزات ماشینی

روانکاری گریس در تجهیزات ماشینی

روانکاری گریس در تجهیزات ماشینی

کارشناسان می گویند: تنها یک روان کننده خوب (روغن، گریس و..) می تواند کارکرد بهینه تجهیزات ماشینی را تضمین کند. حدود  55%  از خرابی‌های پیش از موقع تجهیزات به علت استفاده از روان کننده های نامناسب در صنعت می باشد. 

گریس روغنی است که در یک شبکه ی فیبری ذخیره می شود و مانند اسفنج عمل می کند.این شبکه ی فیبری همان ضخیم کننده ای است که در بالا به آن اشاره گردید. خاصیت روان کنندگی گریس از روغن های ما بین این شبکه ها حاصل می شود. سایر خصوصیات با توجه به نوع و کیفیت ضخیم کننده مشخص می شود.

روانکاری گریس در تجهیزات ماشینی

اصطلاحاتی درباره ی گریس :

قوام: به مقدار ضخامت گریس بستگی دارد

نقطه ی ریزش: دمایی که در آن روغن شروع به جداسازی از ضخیم کننده می کند

مقاوت در برابر آب: آزمایش های انجام گرفته برای میزان ماندگاری این ماده در برابر آب و یا شلنگ های آب فشار قوی

ویسکوزیته بر پایه ی روغن: میزان چسبندگی روغن برای ساخت نوع خاصی از گریس

توانایی حمل بار: مقیاسی برای اندازه گیری میزان تحمل فشار توسط گریس

پایداری برشی: چه مقدار گریس مقاومت خود را در صورت استفاده ی مکرر و سریع نگه می دارد

سازگاری: این نکته مهم است که در صورتی که از گریس های مختلف در یک مکان برای روانکاری استفاده می کنید آیا این مواد با یکدیگر سازگار هستند ؟ و استفاده ی همزمان این مواد با یکدیگر سبب از دست دادن یک و یا چندین خاصیت از آن ها نمی شود؟

قابلیت پمپاژ: میزان پمپاز گریس توسط پمپ را مشخص می کند

جداسازی روغن: چه مقدار روغن باید از گریس جدا شود تا این ماده اثر پذیر واقع شود

روانکاری گریس در تجهیزات ماشینی
روانکاری گریس در تجهیزات ماشینی

کاربرد ها و موارد مصرف گریس

بیشترین استفاده از گریس ها در بلبرینگ های غلتکی برای روانکاری آنها در ماشین آلات، موتورهای الکتریکی و لوازم خانگی می باشد. برای پایداری بیشتر گریس ها افزودنی های غلیظ کننده ای نظیر لیتیوم ، سدیم و کلسیم به آن افزوده می شود. روانکاری بلبرینگ ها معمولا با گریس هایی با کلاس پایداری 1 (نرم)، 2 (کرمی) و 3(تقریبا جامد) با توجه به سرعت آب بندی، موقعیت، دمای عملیاتی و گشتاور اولیه انجام می شود.این مواد تجهیزات را در برابر زنگ زدگی و تاثیرات کاتالیست ها محفوظ نگه می دارد و نسبت به اکسیداسیون پایدارند.

یکی از ویژگی های بارز استفاده از گریس ها در تجهیزات محافظت در برابر رطوب و ناخالصی هایی است که ممکن است از محیط وارد تجهیزات شود. آب بندی تجهیزات باعث می شود گریس به خارج از دستگاه نفوذ نکند.

 پیشنهاد می شود از مخلوط نمودن روغن ها و گریس ها با یکدیگر بپرهیزید . زیرا در صورت اختلاط  این دو ماده ممکن است یک یا چند خاصیت مفید خود را از دست بدهند.