سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

طبقه بندی روغن دنده

طبقه بندی روغن دنده

روغن‌دنده‏ها به‌طور کلي به دو دسته‌ي روغن‌دنده‏هاي صنعتي و روغن‌دنده‏هاي خودرو تقسيم‏ مي‏شوند.

روغن‌دنده‏ي خودرو

روغن‌دنده‏هاي خودرو که در ايران به واسکازين معروفند، شامل دو نوع معمولی (دستی) و اتوماتيک (ATF) هستند.

روغن هیدرولیک خود را چقدر می شناسید؟

روغن‌دنده‏ي معمولی

روغن‌دنده‏هاي معمولی در خودروهايي که جعبه‌دنده‏ ي معمولی يا دستي دارند مورد استفاده قرار مي‏گيرند. مواد افزودني مورد استفاده در روغن‌دنده‏ هاي معمولی عبارتند از ضدزنگ، ضدكف، پايين‌آوردنده‏ي نقطه‏ي ريزش، بازدارنده‏ي اکسيداسيون و در برخي موارد نيز مواد افزودني بهبود ‏دهنده‏ ي خواص اصطکاکي و مواد EP. از خصوصيات مهم عملکرد روغن‌دنده‏هاي معمولی مي‌توان به ظرفيت تحمل بار و گرانروي اشاره كرده روغن‌دنده‏ها را براساس اين ويژگي طبقه‏بندي مي‏کنند. مهمترین و معروف  ترین طبقه بندی روغنهای دنده معمولی توسط انجمن نفت آمريکا (API) ارایه شده است که در زیر مشخص است.

API-GL-1

روغن‌دنده‏هايي با اين سطح کيفيت در انتقال‏دهنده‏هاي دستي با شرايط عملکرد متوسط (فشار پايين و سرعت لغزش بسيار کم) مورد استفاده قرار مي‏گيرند. به‌دليل شرايط عملکرد سبک و ملايم اين روغن‏ها استفاده از نفت خام و يا روغن تصفيه‌شده در آنها مقدور است.در صورت نياز از مواد افزودني بازدارنده‏ي اکسيداسيون، ضدزنگ و پايين‌آورنده‏ي نقطه‏ي ريزش براي بهبود خواص روانکاري در اين روغن‏ها استفاده مي‏شود. در اين روغن‏ها نبايد از مواد افزودني بهبود‏دهنده‏ي خواص فيزيکي و فشارپذير استفاده کرد. اين روغن براي استفاده در انتقال‏دهنده‏‏هاي دستي ماشين‏هاي سواري مناسب نيست و در برخي از انتقال‏دهنده‏هاي دستي تراکتورها و کاميون‏هاي استفاده مي‏شود. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

API-GL-2

روغن‌‌دنده‌هايي با اين سطح کيفيت براي اتومبيل‌هايي با محورهاي دنده حلزوني که روغن‌ها با سطح مرغوبيت API-GL-1 براي سرعت لغزش، بار و درجه‌حرارت آنها مناسب نيستند، استفاده مي‌شود. اين روغن‌ها شامل مواد افزودني ضدسايش يا بهبود‌دهنده‌هاي استحکام لايه و مقدار کمي مواد افزودني فشارپذير که دنده‌هاي حلزوني را محافظت مي‌کنند، مي‌باشند. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار نمي‏گيرد.

API-GL-3

روغن‌دنده‌هايي با اين سطح کيفيت براي انتقال‌دهنده‌هاي دستي و محورهاي دنده مخروطي- مارپيچ که شرايط عملکرد نسبتاً سختي (متوسط تا سخت) از نظر سرعت و بار دارند، به‌کارمي‌روند. با توجه به اين شرايط عملکرد، روغنی مناسب است که ظرفيت تحمل بار آن بيشتر از روغن با سطح کيفيتAPI-GL-1 و کمتر از روغن با سطح کيفيت API-GL-4 باشد. روغن با سطح کيفيت API-GL-3 براي دنده‌هاي هيپوئيد به‌کار نمي‌رود. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار نمي‏گيرد.

API-GL-4

روغن‌دنده‌هايي با اين سطح کيفيت در محور‌هايي با دنده‌ي هيپوئيد و دنده‌هاي مخروطي مارپيچ که شرايط عملکرد نسبتاً سختي (متوسط تا سخت) از نظر سرعت و بار دارند، استفاده مي‌شود. اين روغن‌ها مي‌توانند در سيستم‌هاي انتقال‌دهنده‌ي دستي و ميل کاردان به‌کار مي‌روند. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

API-GL-5

روغن‌دنده‌هايي با اين سطح کيفيت در دنده‌ها به‌ويژه دنده‌هاي هيپوئيد و در محور‌هايي که تحت شرايط عملکرد سرعت بالا، بار ناگهاني يا سرعت پايين و يا گشتاور بالا قرار مي‌گيرند، به‌کار مي‌روند. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

API-GL-6

روغن‌دنده‌هايي با اين سطح کيفيت براي دنده‌هايي با چرخ‌دنده‌هاي بسيار کوچک (پينيون‌ها) مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين چرخ‌دنده‌ها به محافظت بيشتري در برابر خوردگي نياز دارند. روغن‌هايي با سطح کيفيت API-GL-6 بيشتر از روغن‌هايي با سطح کيفيت API-GL-5 مي‌توانند از چنين دنده‌هايي حفاظت کنند.اين سطح کيفيت براي روغن‌ها کم‌کم منسوخ شده‌است و کاربرد چنداني ندارد.

API-MT-1

روغن‌هايي ا سطح کيفيت  API-MT-1براي استفاده در ميل‌کاردان‌ها و انتقال‌دهنده‌هاي همزمان ماشين‌هاي سواري و کاربردهايي با شرايط سخت مناسب نيستند. بايد از استفاده‌ی مخلوط روغن با اين سطح کيفيت و روغن‌موتور اجتناب کرد.امروزه مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.