سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن کمپرسور سردخانه

روغن کمپرسور سردخانه

برای روان سازی و همچنین خنکاری قطعات داخل کمپرسور از روغن کمپرسور استفاده می شود. در گذشته و با وجود مبرد های CFC استفاده از روغن های معدنی بسیار متداول بود ولی بعد از اینکه سی اف سی ها از رده خارج شدند، به دلیل اینکه روغن قبلی با مبردهای جدید ناسازگاری داشت، احتیاج به تعویض آن موجب وارد شدن روغن های جدیدتر به بازار شد.

ویژگی های روغن کمپرسور
در دستگاه هایی که دارای قطعات مکانیکی می باشند به وسیله ایجاد فیلم روغن مابین قطعات، عملیات روغن کاری انجام می گیرد. اهمیت روغن کاری در دستگاهای دقیق تر مانند کمپسور ها بسیار بیشتر می باشد. عمده تفاوت روغن مصرفی در کمپرسورها وابسته به پارامترهای زیر می باشد:
•  گرانروی یا ویسکوزیته روغن
•  تست تجزیه عناصر تشکیل دهنده
•  استقامت دی الکتریکی
•  عدد خثی سازی روغن تبرید
•  نقطه فلش
•  نقطه بحرانی آتش سوزی روغن انواع روغن کاری در کمپرسورهای باز، سمی هرمتیک و هرمتیک در دو روش پاششی و فشاری انجام می گیرد.

 روغنکاری پاششی
این روش به عنوان روش متداول روغن کاری در کمپرسور هرمتیک یا بسته مورد استفاده قرار می گیرد وروش آن به این شکل است که روغن تبرید تا نیمه کارتل روغن را پر کرده و توسط حرکت گریز از مرکز میل لنگ به دیواره و یاتاقان های کمپرسور پاشیده و قطعات را روغن کاری می کند. 

روغنکاری فشاری
در این نوع روغنکاری، روغن کمپرسور توسط یک اویل پمپ کوچک که با میل لنگ درگیر است به یاتاقان های متحرک و ثابت ارسال می شود. به صورت رایج کمپرسور سمی هرمتیک و باز از روغنکاری فشاری استفاده می کنند و در این نوع روغن کاری الزاما از کیلد کنترل فشار و جدات کننده روغن استفاده می شود.

 تست رطوبت روغن
به دلیل اهمیت عاری از رطوبت بودن روغن تبرید، حتما باید میزان جذب رطوبت آن مورد ارزیابی قرار گیرد. این آزمایش به وسیله اندازه گیری مقاومت الکتریکی روغن انجام می پذیرد و به با گذاشتن دو الکترود در روغن و ایجاد اختلاف پتانسیل 25 هزار ولت وجود رطوبت را آشکارو صلاحیت روغن مذکور را برای استفاده و یا عدم استفاده در سردخانه مورد ارزیابی می کنند. در ادامه چند نمونه از مشکلاتی که در اثر نفوذ رطوبت به وجود می آید ذکر می گردد:
•  در لوله مویی و شیر انبساط به دلیل کاهش شدید فشار، وجود رطوبت موجب یخ زدگی و گرفتگی آن می گردد
•  وجود رطوبت باعث واکنش با روغن کمپرسور شده و در آن لجن و کف به وجود می آورد
•  واکنش رطوبت با روغن و مبرد باعث ایجاد اسید شده که به سرعت سیم پیچ موتورو قطعات سیستم تبرید را از بین می برد.
•  طبق تجربه بدست آمده اکثر مشکلات به وجود آمده در سیستم تبرید به رطوبت مربوط می گردد و به همین دلیل همیشه  توصیه میگردد در بازرسی سیستم سردخانه و چیلر اول از همه چیز به سایت گلاس های تعبیه شده بر روی سیستم آن توجه گردد. 

روغن کمپرسور به چه علت کف می کند؟
روغن موجود در کمپرسور تبرید باید شفاف و عاری از هرگونه ناخالصی باشد و در صورتی که آلودگی به صورت مایع وارد آن شود به علت بالا رفتن حلالیت روغن در دمای پایین، امکان افزایش غلظت روغن وجود دارد بنابر این توصیه می گردد برای حفظ دما و همچنین جلوگیری از کف کردن و بالا رفتن غلظت روغن در برخی از کمپرسور ها از هیتر کمربندی استفاده می شود. یکی دیگر از عوامل خراب شدن روغن بو گرفتن آن می باشد که در این صورت هم باید حتما روغن تعویض گردد.

انواع روغن سیستم سرمایشی
•  روغن مینرال (MINARAL OIL) یا روغن  معدنی که مخفف آن MO  است و مناسب برای گاز های CFC مانند R12  و R22 می باشد.
•  رغن پلی استر (POLYOL ESTER OIL) یا روغن مصنوعی که مخفف آن POE است و برای گازهایی مانند R-134 مناسب می باشد.
•  روغن اکلیل بنزن (ALKYL BENZENE OIL) که مخفف آن AB  می باشد و ترکیبی تقریبا همانند روغن معدنی دارد و در بعضی موارد به جای روغن معدنی از آن استفاده می گردد.
•  روغن پلی آلفا (POLY ALPHA OLEFIN OIL) که مخفف آن PAO می باشد
•  روغن (POLYALKYLENE GLYCOL) که مخفف آنPAG می باشد
•  روغن (POLYVNTL ETHR) که مخفف آن PVE می باشد. لازم به ذکر است که در سیستم تبرید و سردخانه به صورت متداول از روغن پلی استر و و روغن مینرال استفاده می گردد و توصیه می گردد به هیچ عنوان روغن PO و MO با یکدیگر ترکیب نشوند.
نکته دوم که هنگام تعویض روغن باید به آن توجه نمود این است که روغن پلی استر به شدت جاذب رطوبت می باشد و در صورتی که رطوبت به آن وارد گردد ترکیبی اسیدی به وجود می آورد که باعث فرسایش و سوختن سیم پیچ موتور کمپرسور می گردد. 

برند های معتبر روغن تبرید
به طور کلی چندین و چند شرکت مختلف به تولید روغن سردخانه و تبرید می پردازند و مارک های معتبر روغن موجود در بازار ایران به شرح زیر می باشد.
1.  روغن سانیسو SUNISO  که در دو نوع معدنی GS و پلی استر SL در بازار ایران موجود می باشد که روغن سانسیو جزو پر مصرف ترین روغن در سیستم تبرید می باشد.
2.  روغن بیتزر BITZER که عموما در کمپرسور های ساخت همین شرکت مورد استفاده می باشد و از کیفیت بالایی برخوردار است. روغن بیتزر در مدل های (BSE32-BSE55-B5.2-B100-BES170-B320 SX) قابل ارائه در حجم های 1لیتری، 5 لیتری و 10 لیتری قابل ارائه می باشد.
3.  روغن کمپرسور گالف GULF که از نظر کیفیت مرغوبیت بسیار خوبی دارد و در سیستم های تبرید با زمان کارکرد بالا مورد مناسبی می باشد و در حجم های 4 لیتری، 20 لیتری و 208 لیتری قابل ارائه می باشند.
برخی برند های مطمئن با نام های روغن شل، روغن دانفوس و روغن هانبل نیز در سیستم های تبرید مورد استفاده قرار می گیرد که گروه صنعتی پارسیس سگال پویا به عنوان نمایندگی روغن کمپرسور در ایران توانایی ارائه برند های اصلی روغن کمپرسور تبرید را دارا می باشد.

 قیمت روغن کمپرسور
قیمت روغن کمپرسور بسته به فرایند تولید آنها مختلف می باشد که نوع PAG، MO و POE به ترتیب گرانترین و ارزانترین روغن کمپرسور تبرید می باشند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.