سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن های دریایی شرکت پارسیس سگال پویا

روغن های دریایی شرکت پارسیس سگال پویا

روغنهای دریایی برای قسمتهای مختلف (سیلندرها، موتور،کمپرسورها و …) انواع کشتی و یدک کش ها مورد استفاده قرار می گیرند. این شرکت آمادگی تامین کلیه روغنهای دریایی در برندهای مختلف را دارد.

روغن موتور دریایی سرعت بالا

این نوع روغن موتور جهت استفاده در موتور های سرعت بالا دریایی طراحی شده است. با توجه به شرایط سخت عملیات در محیط های اطراف دریا این روغن موتور دارای خواص بسیار بالای ضد پوسیدگی و اکسیداسیون است و از فرسودگی قطعات موتور بر روی دریا جلوگیری می کند.

بیشتر موتورهای مورد استفاده در بخش حمل و نقل از نوع موتورهای احتراق داخلی هستند. بازده حرارتی بالا و وزن پایین (نسبت به توان تولیدی) از مزایای این موتورها است.

موتورهای احتراق داخلی به عنوان محرکه هر ماشینی- از دوچرخه‌های موتوری (موتورسیکلت های گازی) گرفته تا کشتی‌های اقیانوس پیما- محسوب می‌شوند.

تاکنون سازمان‌ها و تشکل‌های زیادی در زمینه تدوین استانداردها والزامات عملکردی روان کننده‌های مصرفی در موتورهای احتراق اقدام کرده‌اند که بیشتر موارد تدوین شده در ارتباط با توانایی‌ها و پتانسیل‌های روانکارها در کاهش اصطکاک، مقاومت در مقابل اکسیداسیون، به حداقل رساندن تشکیل رسوبات، جلوگیری از خوردگی و سایش است.بیشتر مشکلات پذیرفته شده در مورد روان کننده‌های موتور، به از بین رفتن ترکیبات آنها و ورود محصولات حاصل از احتراق به محفظه لنگ موتورها مربوط می شود. تشکیل رسوبات، آلوده شدن، غلیظ شدن، مصرف بالای روغن، گیر کردن رینگ‌ها، خوردگی و سایش، همه و همه ارتباطی مستقیم با کیفیت روان‌کننده‌ها دارد.

برای ارزیابی روان‌کننده‌های مصرفی در موتورهای دیزلی دریایی سیستم طبقه بندی استانداردی تعریف نشده و روش‌های آزمون استاندارد دینامومتری یا آزمون‌های درخواستی دردست نیست.

به طور معمول، موتورهای دریایی از سوخت‌های نامرغوب، با گوگرد بالا(۲ تا۵ درصد وزنی) و مواد آسفالتی بالا(۵ تا۱۰ درصد وزنی) استفاده می‌کنند. البته کیفیت سوخت‌های مصرفی در موتورهای دریایی در مناطق مختلف جهان متغیر و متفاوت است. به علت اینکه هزینه سوخت، بخش قابل ملاحظه‌ای از هزینه‌های کلی عملکردی کشتی‌ها را تشکیل می‌دهد طراحان این نوع موتورها، برای بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت آنها اهمیت زیادی قائلند. مالکان کشتی‌ها، علاقمند به پرداخت کمترین هزینه برای سوخت هستند. این دو مورد، جایگاه و تقاضای بیشتر روغن موتورهای مصرفی در روانکاری موتورهای دریایی را نشان می‌دهد.

به طور کلی از دو نوع موتور به عنوان نیروی محرکه کشتی‌های عظیم الجثه و اقیانوس پیما استفاده می‌شود .

موتورهای دوزمانه، سرعت پایین، کراس هد

این نوع موتورها به دو نوع روغن شامل یک نوع روغن برای قسمت بالای سیلندر (روغن سیلندر) و یک نوع روغن برای محفظه لنگ (روغن سیستم)، نیاز دارند. و شرکت MAN B&W و Suzler بر بازار این نوع موتورها حاکمند و نزدیک به۹۰ درصد از سهم بازار این نوع موتورها، دارای عدد قلیایی کل TBN 70 و درجه گرانروی SAE50 است.  عدد قلیایی کل روغن‌های سیستم یا محفظه لنگ این نوع موتورها نیر۵۰ تا۱۰ و گرانروی آنها SAE50 است.

روغن مصرفی در موتورهای سرعت متوسط، دارای گرانروی SAE40 است و عدد قلیایی کل آن، بسته به میزان گوگرد سوخت مصرفی و میزان مصرف روغن بین اعداد۱۲ تا۵۵ است. امروزه به دلیل استفاده از سوخت‌های حاوی مواد آسفالتی بالا و مشکلات مربوط به آن روغن موتورهای جدیدی برای مصرف در این نوع از موتورها ساخته شده است.

در آمریکا، کمیته سوخت و روغن برای نخستین بار، اقدام به طراحی و انتشار سیستم طبقه‌بندی روغن موتورهای مورد مصرف در موتورهای دیزلی کرد. در این سیستم طبقه‌بندی، روغن‌هایی که دارای بهترین سطح کیفیت بودند روغن‌های نسل پنجم نامگذاری شدند.

یکی از نکات مهم در خرید انواع روغن موتور توجه به ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور می‌باشد.ویسکوزیته به غلظت روغن اشاره دارد و به عبارت دیگه همان مقاومتی که در برابر جاری شدن دارد.برای توضیح این مطلب مثلا روغنی با ویسکوزیته SAE 30 در مقایسه با روغنی با ویسکوزیته SAE 50 سریعتر در موتور بحرکت در می‌آید .به عبارت دیگر ویسکوزیته بالا باعث می‌شود روغن با سرعت کمتری در موتور جریان پیدا کند و به گردش بیفتد

موتورهای دیزلی

روغن موتورهای دیزلی نسبت به روغن موتورهای بنزینی افزودنی های ضد سایش بیشتری دارند. همچنین روغن موتورهای دیزلی نسبت به روغن موتورهای بنزینی ویسکوزیته بالاتری دارند. به طور خلاصه، موتور های دیزلی چون در شرایط سخت تری قرار دارند نیاز به روغن هایی با افزودنی بیشتر دارند.

فاکتورهای مهم در انتخاب روغن موتور دیزلی

برای اینکه بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید لازم است عوامل تاثیر گذار بر روغن موتور دیزلی را بشناسید.

  • درجه ویسکوزیته : درجه ویسکوزیته اولین عامل مهمی است که باید به آن توجه کرد. در مقاله های قبل در رابطه با ویسکوزیته به طور کامل صحبت شد. انتخاب روغن موتور با ویسکوزیته مناسب باعث عملکرد بهتر موتور حتی در فشار بالا می شود.
  • قیمت :  یکی از عوامل تاثیر گذار روی انتخاب روغن موتور قیمت آن است اگر ارزان باشد ممکن است نتواند عملکرد مناسبی روی موتور شما داشته باشد و البته روغن موتورهای گران هم تضمین کننده عملکرد خوب نیستند.
  • قابلیت پاک سازی : شما باید مطمئن باشید که روغن دیزلی که انتخاب می کنید موتور شما را تمیز می کند.
  • سازگاری : همان طور که توضیح داده شد روغن موتور انواع مختلفی (دیزلی و بنرینی) دارد. هر روغن موتور با فرمولاسیون خاصی مناسب برای یک موتور خاص است. قطعا بهترین انتخاب، انتخابی است که با موتور شما سازگار باشد.
  • حفاظت در برابر سایش : روغنی که انتخاب می کنید باید حداکثر حفاظت را در برابر سایش انجام دهد تا طول عمر موتور شما افزایش یابد.
  • چند منظوره : اگر می خواهید از روغن های چند منظوره استفاده کنید مطمئن شوید که حداقل یکی از کاربردهای آن برای شما مناسب است.
  • عملکرد : روغن موتور با کیفیت مصرف سوخت شما را کاهش می دهد.

-(( CJ4روغن مخصوص انواع موتور های دیزلی چهارزمانه دور و سرعت بالا، مدل ۲۰۱۰ به بعد که به سیستم های کنترل آلودگی پیشرفته ای مانند مجهز بوده و سوخت دیزلی با غلظت گوگرد حداکثر ۵۰۰ppm مصرف می کنند.

-(CI4)روغن مخصوص موتور‌های دیزلی چهارزمانه دور و سرعت بالا مدل سال ۲۰۰۲ که به سیستم کنترل آلودگی مانندEGR مجهز بوده و غلظت گوگرد سوخت مصرفی آنها حداکثر ۵/۰ درصد است. این روغن به روغن های CD, CE, CF-4, CG-4, CH-4 نیز می تواند استفاده شود.

– (CH4)روغن موتور مناسب برای موتور های دیزلی چهار زمانه دور و سرعت بالا مدل سال ۱۹۹۸ که غلظت گوگرد سوخت مصرفی آنها حداکثر ۵/۰ درصد است و به جای روغن های CD, CE, CF-4, CG-4 نیز می تواند استفاده شود.

– (CG4)روغن موتور مناسب برای موتور های دیزلی چهارزمانه سنگین ، دور و سرعت بالا مدل سال ۱۹۹۵ که غلظت گوگرد سوخت مصرفی آنها کمتر از ۵/۰ درصد است و به جای روغن های CD, CE, CF-4 نیز می تواند به کار رود.

-(CF2|)روغن موتور مناسب برای موتور های دیزلی سنگین و دو زمانه که در سال ۱۹۹۴ معرفی شده است و می تواند جایگزین CD-II نیز باشد.

-(CF)روغن موتور مناسب ویژه موتور های دیزلی سنگین توربوشارژ و سوپر شارژ برای مصرف با سوخت هایی که بیش از ۰/۵ درصد گوگرد دارند و در سال ۱۹۹۴ معرفی شده است. این روغن می تواند جایگزین روغن های CD نیز باشد.

-(CE)روغن موتور مناسب برای موتور های دیزلی سنگین سوپر شارژ و توربوشارژ که در سال ۱۹۸۵ معرفی شده است و به جای روغن های CD , CCنیز می تواند به کار برده شود.

-(CD)برای موتور های دیزلی سوپر شارژ مناسب است و در سال ۱۹۵۵ معرفی شده است.

-(CA)برای موتور های دیزلی ساخته شده در سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰

مطابق آخرین طبقه بندی API سطوح کیفیت CA تا CG-4 منسوخ شده اند و استفاده از آنها در خودروهای جدید توصیه نمی شود

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.