سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

انتخاب روغن موتور مناسب

انتخاب روغن موتور مناسب

چه روغن موتوری برای خودرو ایرانی مناسب است؟

در انواع خودرو، پس از گذشت یک بازه زمانی مشخص، نیاز به تعویض قسمت‌هایی مانندفیلتر هوا، روغن موتور و لنت ترمز وجود دارد.

رعایت منظم این موارد، می‌تواند راندمان و کیفیت عملکرد خودرو را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

از این بین، یکی از مهم ترین عوامل موثر بر سلامت خودرو و عملکرد بهینه آن، روغن موتور است.

انتخاب روغن موتور مناسب در کنار لوازم یدکی با کیفیت، ایمنی خودرو را تا حد زیادی بهبود می‌دهد.

انتخاب روغن موتور مناسب

برای انتخاب روغن موتور مناسب، موارد متعددی دخیل هستند؛ این موارد شامل:

  • سازگاری روغن موتور با نوع خودرو مد نظر
  • طول عمر مناسب
  • سازگاری با آب و هوای شهر محل سکونت

و …

همچنین وظایفی که این روغن‌ها بر عهده دارند شامل:

  • کاهش دمای داخلی موتور
  • جلوگیری از اکسایش قطعات
  • جلوگیری از اصطکاک و سایش قطعات
  • برسی فنی

برای برسی تخصصی تر انتخاب روغن موتور مناسب، نیاز است تا کلاس‌های کار آن‌ها را بشناسیم. روی هر روغن موتور، 3 مشخصه کلی نوشته است که در زیر توصیف شده است.

1-  API (سطح کیفی). کیفیت روغن موتور 

در بازار‌های مختلف با شاخص‌های مختلفی نمایش داده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به API  (آمریکا)،JASO (ژاپن) وACEA  (اروپا) اشاره کرد.

متداول‌ترین شاخص کیفی، API   است. این حرف به صورت (S/C) + سطح تکنولوژیروغنموتورنگر تکنولوژی جدید تر آن است. به عنوان مثال تکنولوژی به کار رفته در SA مناسنمایش داده شود. حرف اول، S نشان دهنده موتور‌های احتراق داخلی مانند موتور‌های بنزینی و C نشان دهنده موتور‌های دیزلی تراکمی است. هرچه حرف دوم از A به سمت N حرکت نزدیک تر شود، بیاب خودرو‌های قدیمی تر وSN  مناسب خودرو‌ها مدرن است.

 

2- گرانروی یا ویسکوزیته

تعریف ویسکوزیته با گرانروی، مقدار مقاومت یک سیال همچون روغن در هنگام جاری‌شدن است. از نظر فیزیکی، ریشه این نیرو کشش بین مولکول‌های ماده است.

به منظور نمایش ویسکوزیته، از استانداردی به نامSAE که مخفف انجمن مهندسی خودرو (Society Of Automotive Engineers) استفاده می‌شود.

در این استاندارد نمایشی، عدد اول که در بازه 0 تا 60 قرار دارد، نشان دهنده حداقل مقدار ویسکوزیته روغن در فصل سرد سال است. در برخی از روغن موتور ها، پس از عدد اول W آورده می‌شود، که اول کلمه Winter به معنای زمستان است.

با توجه به تاثیر دما بر میزان نیروی کششی میان مولکول‌های سیال، نیاز است تا برای هر نوع آب و هوا از روغن موتور مخصوص به آن استفاده شود. عدد نوشته شده در سمت چپ حداقل W ویسکوزیته در فصل سرد سال و عدد نوشته شده در سمت راست W، حداکثر ویسکوزیته در فصل گرم سال است.

گلوله فلزی با وزن یکسان در روغن موتور‌های با گرانروی متفاوت.

 

انتخاب روغن موتور مناسب

انتخاب روغن موتور مناسب

3- شاخص پایه روغن:

شاخص دیگر استفاده شده در انتخاب روغن موتور مناسب، شاخص پایه روغن است.

این شاخص نشان دهنده روش تهیه روغن موتور است که شامل سه مدل مینرال ، نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک می‌شود. روغن موتور مینرال یا معدنی، روش تهیه سنتی روغن موتور از نفت خام است. با پیشرفت علم و تکنولوژی فرآوری نفت خام، فرآیند تولید روغن موتور دچار تغییر و تحول شد و روغن‌های با تکنولوژی نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک تولید گردید.

این روغن موتورها، صرفتا حاصل پالایش نفت خام نبوده بلکه مستقلا تولید می‌شوند. در این نوع ساختار، شاخه‌های کربنی سازنده روغن موتور با توجه به ویژگی‌های مطلوب مورد نظر سفارش دهنده، ساخته و تولید می‌شوند. لذا نسبت به روغن موتور‌های مینرال، ساختار بهینه و بهبود یافته‌ای دارند.

انتخاب روغن موتور مناسب خودرو‌های ایرانی

پراید:

روغن موتور مناسب هر نوع از خودرو پراید بصورت جداگانه تعین می‌شود. نمونه‌های ریاج این خودرو شامل موتورهای کاربراتوری، موتورهای انژکتوری، موتورهای یورو 4.

برای پرایدهای کاربراتوری، به طور معمول از روغن موتورهای ۵۰-۲۰ استفاده می‌شود.

خودروی پراید ۱۳۱ دارای موتور یورو ۴ بهینه است. در این از موتور ها، لازم است که در آن از روغن ۱۰-۴۰  استفاده شود. سازگاری کامل این روغن با موتور پراید ۱۳۱، باعث بالا رفتن کیفیت عملکرد موتور خواهد شد.

پژو:

بهترین روغن موتور برای پژو ها، از جمله پژو 405، پژو 206، پژو پارس و … به صورت زیر انتخاب می‌شوند:

براي مدلهاي با موتور TU5 روغن موتور نيمه سنتتيك يا تمام سنتتيك باسطح كيفيت SM یاSN یا  SL با ويسكوزيته ۱۰W-40 و برابر ۳٫۵ لیتر توصيه مي شود.

براي مدلهاي دوگانه سوز روغن موتور با سطح كيفيت SM يا SNتوصيه ميشود وضمنا ويسكوزيته ۲۰W-50 يا ۱۵W-40 براي مدلهاي دوگانه سوز مناسب تر است.

براي مدلهاي با موتور معمولي XU7JP/L3استفاده از روغن موتور با سطح كيفيت SL يا SM يا SN و یا SJ با ويسكوزيته ۲۰W-50 توصيه مي شود.

جمع بندی

متخصصین شرکت پارسیس سگال پویا با تجربه غنی و تخصصی در خصوص انتخاب روغن موتور مناسب و نیز لوازم یدکی مناسب، در انتخاب بهترین‌ها برای خودرو شما، در کنارتان خواهند بود.

این شرکت همواره کیفیت را اساس کار خود قرار داده و با بهره گیری از بهترین برند‌های موجود در بازار و متناسب با شرایط آب و هوایی ایران، بهترین انتخاب را برای خودرو شما رقم می‌زند.