سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

نحوه انتخاب روغن موتور مناسب

نحوه انتخاب روغن موتور مناسب

روغن موتور مناسب با خودرو من !!!

شاید از مکانیک برای خرید روغن موتور مناسب کمک بگیرید که به نظر منطقی است ولی آیا مکانیک از نوع عملکرد خودرو شما اطلاعی دارد و یا اینکه این خودرو در کدام منطقه آب و هوایی قرار است مورد استفاده قرار گیرید!!!. بنابراین بهتر است قبل از بروز هر گونه مشکلی برای موتور خودروی خود با صرف کمی وقت و خواندن این مطلب، در انتخاب روغن موتور هوشیار عمل کرده و مناسب ترین روغن موتور را برای خودرو خود انتخاب و خریداری کنید.

فاکتور های تعیین کننده در انتخاب روغن موتور:

1- فاکتور API:
شاخص American Petroleum Institute یا به اختصار API که توسط انجمن نفت امریکا مطرح گردیده است بیان‌گراستاندارد کیفی روغن موتور است. این شاخص با 2 حرف انگلیسی بر روی بطری روغن موتور مشخص است.
بیشتر خودرو سازان از استاندارد‌های SN,SM,SL,SJ در موتور‌های ساخت خود استفاده می‌کنند. که در این میان SN,SM بالاترین کیفیت را در بین روغن موتور‌ها دارند. در واقع شرکت خودرو ساز بر اساس نیاز خودرو استاندارد API مشخصی را برای موتور مشخص می‌کند مثلا SM که البته با پیشرفت علم و تکنولوژی به خصوص در زمینه روغن موتور استفاده از استاندارد بالاتر SN کار معقولانه‌ای است. 
بدیهی است روغن موتورهای تولید شده در سطوح کیفی بالاتر دارای قابلیت های فنی بیشتری می باشند و این موضوع ارتباطی با سال ساخت خودروی شما ندارد.

2- فاکتور SAE (غلظت روغن موتور):
این فاکتور نشان دهنده گرانروی روغن موتور در شرایط مختلف آب و هوایی است و بصورت‌‌های (SAE: 10W-40 , 05W-40 , 05W-30 , 10W-30 , …) بر روی بطری مشخص است.
عدد اول قبل از حرف W نشان دهنده گرانروی روغن موتور در دمای پایین (فصل زمستان) است و هرمقدار این عدد کوچک باشد روغن موتوررقیق‌تر است. این عدد نقش مهمی دراستارت اول در روزهای سرد زمستان بازی می‌کند. زیرا برای روغن کاری موتور در این حالت روغن موتور باید به مراتب رقیق باشد تا روانکاری به خوبی انجام شود زیرا به علت سرمای هوا در فصل زمستان روغن موتور غلیظ می‌شود. غلظت بالای روغن موتور موجب کاهش روانکاری قطعات داخلی موتور می‌شود. بنابراین هرچه این عدد کوچکتر باشد، روغن موتور رقیقتر است و به شما این اطمینان را می دهد که در همان استارت اول کل اجزای داخلی موتور روغن کاری شده و موتور به راحتی روشن شود .
عدد دوم بعد از حرف W نشان دهنده این است که تا چه درجه حرارتی از دمای محیط در زمان کارکرد خودرو روغن موتور گرانروی مطلوب خود را حفظ خواهد کرد. زیرا در دماهای بالای محیط و به علت افزایش دمای داخلی موتور، ممکن است روغن موتور بیش از اندازه رقیق شود و چسبندگی خود را از دست بدهد که این امر موجب کاهش روانکاری داخلی موتور می‌شود.

3- فاکتور پایه روغن موتور:
فرآیند تولید هر روغن موتور با روغن موتور دیگر کاملا متفاوت است. روغن موتورهای تولید شده بر اساس نوع فرآیند تولید به 3 نوع زیر تقسیم بندی می شوند.
• روغن موتور مینرال (Mineral)
• روغن موتور نیمه سنتتیک (Semi Synthetic)
• روغن موتور سنتتیک یا تمام سنتتیک (Full Synthetic)
روغن موتور مینرال بر پایه نفت خام تولید شده و بدون اصلاح سازی ساختار شیمیایی وارد بازار می شود. این روغن موتور مخصوص خودروهای قدیمی و کلاسیک است. 
روغن موتور نیمه سنتتیک ترکیبی از روغن موتور های سنتتیک و روغن موتور مینرال است. روغن موتورهای سنتتیک با فرآیندهایی تولید می‌شود که برخی از ساختار شیمیایی آن اصلاح شده است که مقاومت، دوام و کارایی آن بالاتر رود. 
روغن موتور تمام سنتتیک نسبت به روغن موتور‌‌های دیگر داری کیفیت بهتر و قدرت روانکاری قوی‌تری است و همچنین وجود مکمل‌های پیشرفته در این روغن موتور کیفیت این روغن موتور را افزایش داده است. این روغن موتور مناسب خودروهایی با موتور توربو شارژ و تکنولوژی بالا است.
فیلتر روغن موتور:
فیلتر روغن موتور به گونه ای طراحی شده است که با قرار گرفتن در مسیر روغن موتور ورودی به موتور، تمام آلودگی و جرم‌های جذب شده توسط روغن موتور را در خود نگه می دارد و اجازه ورود روغن کثیف به داخل موتور را نمی دهد. 
بنابراین بهتر است در صورت تعویض روغن موتور، فیلتر روغن موتور تعویض شود.

مکمل روغن موتور:
امروزه روغن های تولید شده دارای کلیه مکمل‌های هستند اما بنا بر شرایط خودرو ، نحوه استفاده و برخی عیوب مانند دود کردن یا نشتیمکمل روغن موتور های پیشرفته ای برای افزایش کارایی و پایداری روغن تولید شده که میتوان از آنها استفاده نمود.

چهار نکته مهم در انتخاب روغن موتور مناسب خودرو:

 شاخص گرانروی SAE ( غلظت) روغن موتور

 شاخص API کیفیت روغن موتور

 پایه روغن معدنی، نیمه سنتتیک، سنتتیک

 حجم روغن موتور مورد نیاز

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.