سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

استاندارهای یک روغن صنعتی خوب چیست؟

استاندارهای یک روغن صنعتی خوب چیست؟

استاندارهای یک روغن صنعتی خوب چیست؟

یکی از محصولات صنعتی بسیار مهمی که به بازار عرضه می‌شود و وظایف مهمی را در صنایع مختلف ایفا می‌کند، روغن صنعتی است.
انواع روان کننده‌های صنعتی که در مصارف مختلف استفاده می شوند، دارای خاصیت خنک کننده هستند و انواع مختلف روان کننده‌ها را دربر می‌گیرند.

برای این که بتوان بهترین نوع روغن‌های صنعتی را تهیه کرد، لازم است که استانداردهایی که برای بهترین و بالاترین کیفیت روغن در نظر گرفته شده‌اند و ویژگی‌های مثبت روغن را نشان می‌دهند را شناخته و اطلاعات کافی را در این باره به دست آورد.

تولید روغن‌های صنعتی توسط شرکت‌های نفتی مختلف و همچنین شرکت‌های دیگری که تولید اصلی آن‌ها روغن صنعتی می‌باشد، به سالیانی نه چندان دور بازمی‌گردد و بعدها تصمیم بر این شد که برای تولید با کیفیت‌ترین نوع روغن‌ صنعتی، اطلاعاتی را درباره‌ی استانداردها و ویژگی‌های انواع این روغن‌ها به دست آورده و به عبارتی استانداردهای بهترین کیفیت روغن‌های صنعتی را تعیین کرد.

استاندارهای یک روغن صنعتی خوب چیست؟
استاندارهای یک روغن صنعتی خوب چیست؟

پس از تلاش شرکت‌های معتبر جهان برای تعیین این استانداردها، در نهایت استانداردهای SAE و API برای انواع روغن‌ صنعتی معرفی شد؛ استاندارد API معیار سنجش کیفیت روغن‌های صنعتی تولید شده در کشور آمریکا می‌باشد.

در واقع استاندارد API نشان دهنده‌ی سطح کیفیت روغن‌های صنعتی بوده و در اکثر کشورهای جهان نیز برای سنجش کیفیت انواع روغن‌های صنعتی از این استاندارد استفاده می‌شود.

استاندارد دیگری که بسیاری از کشورها در جهت بررسی ویژگی‌های انواع مختلف روغن صنعتی به کار می‌گیرند، استاندارد ACEA است. در ژاپن نیز از استاندارد ILSAC جهت بررسی برخی ویژگی‌های روغن‌های صنعتی، استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که بعضی از شرکت‌های تولید کننده و فعال در زمینه‌های مختلف صنعتی، از استانداردهای خاص خود برای سنجش ویژگی‌های روغن‌های صنعتی استفاده می‌کنند.

دسته‌بندی روغن‌های صنعتی به وسیله‌ی استانداردهای مختلف

استفاده‌ی دیگری که از این استانداردها می‌شود، دسته بندی انواع روغن صنعتی موجود در بازار است. به عبارت دیگر برای این که روغن‌های صنعتی را بر اساس درجه‌ی ویسکوزیته یا میزان گرانروی در دسته‌های مختلفی قرار دهیم، از استانداردهای مشخصی استفاده می‌کنیم.

استانداردهای عددی برای این دسته بندی‌ها به کار می‌رود؛ برای این که روغن‌های موتور از نوع بنزینی یا دیزلی را در گروهی مشخص قرار دهیم، باید از دو استاندارد عددی استفاده کنیم. انواع دیگر روغن‌های صنعتی نیز، به وسیله‌ی استاندارد عددی دیگری تحت بررسی قرار خواهند گرفت.

نکته‌ای که وجود دارد این است که برای تولید انواع روغن‌های صنعتی، روش خاصی به کار نرفته و تنها ممکن است برای تولید برخی از انواع آن‌ها از یک سری افزودنی خاص استفاده شده باشد.
اکثرا و در بیشتر موارد، از روغن‌های صنعتی که تک درجه هستند استفاده می‌شود که روش تولید این نوع از روغن‌ها، تفاوت چندانی با تولید انواع دیگر روغن‌های صنعتی موجود در بازار ندارد.

استاندارهای یک روغن صنعتی خوب چیست؟
استاندارهای یک روغن صنعتی خوب چیست؟

بررسی استاندارد SAE و API برای گروه‌بندی روغن‌های صنعتی

همانطور که اشاره شد، یکی از استانداردهای مهمی که جهت سنجش گرانروی و ویسکوزیته‌ی انواع روغن‌های صنعتی به کار می‌رود، استاندارد SAE است. در اکثر موارد انواع مختلف روغن‌ صنعتی را بر اساس استاندارد SAE گروه‌بندی کرد و سپس ویژگی‌های مختلف هر یک از این گروه‌ها را، تحت بررسی قرار می‌دهند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که به میزان زیاد شدن گرانروی و ویسکوزیته‌ی روغن‌های صنعتی مختلف، درجه‌ی استاندارد SAE برای روغن صنعتی موردنظر نیز افزایش خواهد یافت.

معیار دیگری که به کار می‌رود W است که از این معیار، اکثرا برای سنجش ویژگی‌های انواع روغن موتور استفاده می‌شود. حرف W که نشانی از WINTER می‌باشد، با توجه به میزان دما سنجیده می‌شود.

بیشترین میزان دمای سرد برای انواع مختلف روغن‌‎های صنعتی برابر با 18 درجه‌ی سانتیگراد بوده و بیشترین میزان گرما نیز، 100 درجه‌ی سانتی‌گراد است. علاوه بر آن انواع مختلف روغن‌های صنعتی را با توجه به میزان ویسکوزیته‌ی آن‌ها، در گروه‌های مونو گرید و مولتی گرید قرار می‌دهند.

طبق بررسی‌های انجام شده، کیفیت روغن‌های صنعتی مولتی گرید به نسبت روغن‌های صنعتی مونو گرید بالاتر می‌باشد.

پس یکی از معیارهای بسیار مهمی که در هنگام تهیه کردن انواع روغن‎‌های صنعتی موردنیاز برای مصارف مختلف باید در نظر داشته باشید، درجه‌ی گرانروی یا ویسکوزیته‌ی این روغن‌ها و سنجش استاندارد SAE است.

استاندارد دیگری که برای دسته‌بندی انواع مختلف روغن صنعتی اکثرا توسط شرکت‌های تولید کننده‌ی آمریکایی به کار می‌رود، استاندارد API است.
با توجه به این استاندارد، روغن‌های صنعتی که در ماشین‌های بنزینی مورد استفاده قرار می‌گیرند را با حرف S نمایش داده و روغن‌های صنعتی مورد استفاده در ماشین آلات و دستگاه‌های صنعتی را با حرف C نمایش می‌دهند.

استاندارهای یک روغن صنعتی خوب چیست؟

استاندارهای یک روغن صنعتی خوب چیست؟

طریقه‌ی گروه‌بندی انواع روغن‌های صنعتی بر اساس کیفیت آن‌ها

به طور کلی انواع روغن‌ صنعتی را با توجه به سطح کیفیتی که دارند، با استفاده از روش‌های گوناگونی تقسیم بندی کرده و در گروه‌های مختلفی قرار می‌دهند؛ هر یک از این روش‌ها، نشان دهنده‌ی ویژگی‌هایی است که انواع روغن‌های صنعتی دارا هستند.

ویژگی مهم دیگری که برای دسته بندی انواع مختلف روغن‎‌های صنعتی باید مد نظر قرار گرفته شود، سطح کیفی انواع روغن‌های صنعتی است.
در واقع برای سنجش کیفیت انواع روغن‌های صنعتی، آزمایشاتی انجام می‌شود.

استاندارهای یک روغن صنعتی خوب چیست؟
استاندارهای یک روغن صنعتی خوب چیست؟

با توجه به استاندارد API، روغن‌های صنعتی با درجه کیفیت مختلف را در 18 گروه مختلف قرار می‌دهند.
در 18 گروه ایجاد شده، روغن‌های مورد استفاده در ماشین آلات بنزینی در 8 گروه قرار می‌گیرند که با حرف S نشان داده می‌شوند و روغن‌هایی که در دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی استفاده می‌شود، در 10 گروه قرار می‌گیرند که با حرف C نمایش داده می‌شود.

نکته‌ی مهم این است که در صورت لزوم، امکان افزودن معیارهای دیگری برای سنجش ویژگی‌های انواع روغن‌‎های صنعتی به این سیستم وجود دارد. یک نمونه از این طبقه بندی، طبقه بندی روغن‌های موتور با توجه به کیفیت این روغن‌هاست که در دسته‌های SA الی SN قرار می‌گیرند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.