سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن کمپرسور برودتی شل

روغن کمپرسور برودتی شل

روغن کمپرسور برودتی شل

روغن کمپرسور برودتی شل
روغن کمپرسور برودتی شل

کمپرسور چیست؟

کمپرسور یک قطعه مکانیکی در دستگاه‌ها و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و بسیاری از لوازم برقی می‌باشد. همچنین این قطعه انرژی مکانیکی را به تراکمی برای تامین گاز یا هوای فشرده تبدیل می‌کند.

کمپرسورها در صنایع مختلف به ویژه صنایع پتروشیمی و گاز کاربرد گسترده و مهمی دارند. وظیفه آن حفظ مداوم جریان خط تولید است و از این جهت نگهداری آن در شرایط مناسب و کارایی بالای آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

درهنگام کار کردن در اثر ایجاد اصطکاک در بین اجزای آن تولید گرما کرده و باعث فرسایش اجزای آن می‌شود. برای کاهش اصطکاک ایجاد شده باید کمپرسور با روغن‌های مخصوص چرب شود تا طول عمر آن بیشتر شود و روان‌تر کار کند.

برای اینکه کارکرد سیستم در حالت خوبی باشد باید روغن استفاده شده با نوع کمپرسور و گاز برودتی متناسب باشد. روغن‌های کمپرسور دارای ویژگی‌های مختلفی هستند، از جمله ویسکوزیته، نوع روغن معدنی یا سینتتیک و …است.

معرفی انواع کمپرسور

کمپرسور از لحاظ ساختاری به دو دسته تقسیم می‌شوند.

 کمپرسور از لحاظ ساختاری

  • کمپرسورهای دوار Rotating
  • کمپرسورهای رفت و برگشتی Reciprocating

کمپرسور بر اساس گاز مورد تراکم

همچنین کمپرسورها بر اساس گاز مورد تراکم نیز به سه دسته تقسیم می‌شوند.

1-     کمپرسورهای هوا

2-     کمپرسورهای گاز

3-     کمپرسورهای سرد

چرا باید روغن کاری کمپرسور انجام شود؟

روغن‌کاری کمپرسور به این شکل است که  مقداری از روغن با مبرد از کمپرسور خارج شده و پس از چرخش در سیکل برودتی دوباره به محفظه کمپرسور برمی گردد.  دو علت اصلی روغن‌کاری سیستم خنک کننده:

1.برای افزایش کارکرد کمپرسور باید قسمت‌های متحرک کمپرسور را برای جلوگیری از اصطکاک و ساییدگی قطعات روغن کاری کرد.

2.قسمت‌های مختلف کمپرسور در اثر کار کردن داغ می‌شوند که برای خنک کاری آن‌ها باید روغن کاری انجام شود.

روغن کمپرسور برودتی شل
روغن کمپرسور برودتی شل

انتخاب روغن کمپرسور مناسب

یکی از نکات مهمی که برای سلامت کمپرسورها باید به آن توجه نمود استفاده از روغن کمپرسور مناسب است. وظیفه این روغن‌ها روانکاری ، خنک کاری ، آب بندی و جلوگیری از خوردگی و سایش است.

این روغن‌ها از دو قسمت روغن پایه و مواد افزودنی تشکیل شده است. انواع متعددی از کمپرسورها وجود دارد که دارای سطوح کیفیتی متنوعی هستند. از این رو نمی‌توان یک سطح کیفیتی استاندارد را برای آن‌ها مشخص نمود. برای کمپرسورهای رفت و برگشتی سطح کیفیت تعریف شده براساس استاندارد DIN 51506 به شکل VB , VBL , VC , VCL , VDL است.

این سطوح کیفیت دارای خصوصیات مقدار مواد ضد اکسداسیون، تمایل به تولید کک و مواد صمغی و کیفیت روغن پایه است. این سطوح کیفیت با طراحی روغن‌های کمپرسور جدید از چپ به راست بهبود می‌یابند.

چند عامل مهم در انتخاب روغن کمپرسور مناسب

1-     نوع کمپرسور: انواع مختلفی کمپرسور با شرایط کارکردی متفاوت وجود دارد. بنابراین تاثیر آن‌ها بر خصوصیات روغن یکسان نیست.

2-     نوع عملکرد کمپرسور: به شرایط کاری کمپرسور بستگی دارد.

3-     نوع گاز مورد تراکم: کمپرسورهای تبریدی با گازهای سردکننده مختلفی کار می‌کنند. همچنین گازهای مختلف می‌توانند بر روی روغن تاثیر گذار باشند. بنابراین باید روغن کمپرسور انتخابی با گاز سردکننده سازگار باشد؛ اگر این نکته در نظر گرفته نشود ممکن است به کمپرسور و روغن آسیبی جدی وارد شود.

4-     توصیه سازنده: مهم‌ترین مسئله در انتخاب روغن کمپرسور توجه به توصیه سازنده روغن است.

روغن کمپرسور برودتی

کمپرسور برودتی، کمپرسورهایی است که با استفاده از گاز آمونیاک یا فرئون عملیات سرمایش را انجام می دهند. در روغن کمپرسور برودتی نقطه ریزش و نقطه توده شدن روغن برای سلامت دستگاه و عمکرد خوب آن بسیار مهم و حیاتی است.

روغن کمپرسور سرمایشی سیالیت خوبی در دمای پایین دارد و از ایجاد رسوب و لجن در سیستم جلوگیری می کند. روغن کمپرسور برودتی در درجه حرارت پایین موم کمتری از خود بر جا می گذارد.

روغن کمپرسور سرمایشی برای مصرف در کمپرسورهایی مناسب است که از خنک کننده های R 134a, R 23 ,R 404A ,R407C ,R 507 و سایر ترکیبات خنک کننده HFC استفاده می شود.

روغن R134a: پر مصرفترین گاز خنک کننده سیستم های سرمایشی در دنیا گاز R134a است که است جایگزین گاز R12 شده است. برخی از تولید کنندگان به دلیل آسیب گاز R134a به لایه اوزون از گاز جایگزین R1234yf استفاده می کنند. روغن R134a سازگار با این گاز و مخصوص کمپرسوهای برودتی است که از این گاز استفاده می کنند.

روغن کمپرسور پلی استر (POE – Polyolester): روغن سنتتیک برودتی با پایه پلی استر ساخته می شود که قابلیت جذب رطوبت بالاتری نسبت به روغن برودتی معدنی دارد و مناسب برای خنک کننده R-134a می باشد.

روغن کمپرسور شل (Shell)

روغن کمپرسور برودتی شل
روغن کمپرسور برودتی شل

برند شل متعلق به شرکت نفت و گاز هلندی-بریتانیایی رویال داچ شل است. دفتر مرکزی این کمپانی در کشور هلند و در شهر لاهه قرار دارد و جزء یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید کنندۀ محصولات نفتی است.

تاریخ تأسیس این کمپانی به قرن بیستم میلادی و سال 1907 برمی گردد. شرکت رویال داچ شل در سالیان گذشته، در تمامی حوزه‌های نفتی از شروع فرایند اکتشاف گرفته تا پالایش و تولید محصولات نفتی مشغول به فعالیت بوده است.

بخش مهمی از محصولات این کمپانی همین تولید انواع فراورده‌های نفتی از جمله روغن‌های روان‌ساز، مثل انواع روغن‌‌های لازم برای راه‌اندازی کمپرسورها است.

 

روغن‌های تولیدی این کمپانی برپایۀ پارافینی تولید شده و جزء برترین روغن‌های موجود در بازار است. از روغن‌های تولیدی کمپانی شل برای روان‌سازی انواع کمپرسورهای روتاری، رفت و برگشتی و اسکرال می‌توانید بهره ببرید. ویژگی‌هایی که روغن‌های کمپرسور شل دارا هستند به قرار زیر است :

  • مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، که به واسطۀ به کارگیری افزودنی‌های خاص ایجاد می‌شود.
  • مقاوم سازی قطعات کمپرسور در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • جداسازی حباب‌های هوا از روغن و جلوگیری از زنگ زدگی قطعات دستگاه
  • سازگاری مناسب با محیط زیست
  • محدوده دمایی عملکرد مطلوب و مقاومت بالا در برابر دماهای سرد
  • گرانروی بالای روغن‌های تولیدی
  • تنوع بالا در محصولات تولیدی و درجه بندی روغن‌ها

یکی از انواع روغن کمپرسور برودتی شل، روغن شل کلاویوس است که به شرح آن می پردازیم.

روغن کمپرسور شل کلاویوس

روغن کمپرسور برودتی شل کلاویوس برای کمپرسور، روانکاری و جلوگیری از سایش قطعات است. این روانکار دارای ترکیبات و مواد اولیه پیشرفته می‌باشد. به همین دلیل نسبت به روغن کمپرسور معمولی از کارایی بیشتر برخوردار است. روغن کمپرسور برودتی باید با قطعات فلزی و پلاستیکی در تجهیزات برودتی سازگار باشد.

روغن کمپرسور برودتی شل
روغن کمپرسور برودتی شل

 

این یک روان کننده کمپرسور با مشکلات بسیار کم است که برای استفاده در کمپرسورهای تبرید با مبرد آمونیاک در نظر گرفته شده است. این روغن از روغن‌های پایه پارافین مخصوص و تصفیه شده و ترکیب با افزودنی‌های منتخب برای به حداقل رساندن رسوبات سیستم و ارائه عمر طولانی تولید شده است. روغن کمپرسور شل کلاووس S۲ در افزایش کارایی و ثبات عملکرد کمپرسورها بسیار مؤثر است.

جمع‌بندی

کمپرسورها از قطعات دینامیکی و استاتیکی متنوعی ساخته می‌شوند. این قطعات زمانی که در کنار هم شروع به کار می‌کنند، به واسطۀ اصطکاک بینشان دچار خوردگی شده و به واسطۀ فشار بالا ممکن است دچار آسیب‌های فیزیکی شوند.

ضمن اینکه به واسطۀ این اصطکاک دمای محیط بالا ر فته و این امکان وجود دارد که سیال موجود در کمپرسور نز دچار فروپاشی شیمیایی گردد.

برای کاهش این اثرات باید از روغن‌های روان کننده کمک گرفت. این روغن‌ها به نام روغن کمپرسور خوانده می‌شوند و قطعات آن را در برابر اکسیداسیون، خوردگی و … محافظت می‌کنند. امروزه شرکت‌های زیادی هستند که در زمینۀ تولید انواع روغن کمپرسور فعالیت دارند.

قبل از اینکه به سراغ انتخاب روغن کمپرسور بروید، لازم است از کیفیت روغن اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که مشخصات روغنی که انتخاب کرده‌اید، با مشخصات سیال مبرد و نوع کمپرسورتان هم‌خوانی داشته باشد.

شرکت پارسیس سگال پویا واردکننده انواع روغن های کمپرسور از برندهای مطرح جهان نظیر شل، موبیل، توتال، کاسترول و… است جهت مشاوره، خرید و کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.