سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

تعویض روغن موتور در منزل

تعویض روغن موتور در منزل

چگونه فیلتر روغن خودروی خود را تعویض کنیم؟

رسیدیگی به وسیله نقلیه شخصی یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در زندگی به آن توجه داشته باشیم زیرا در اکثر مواقع زندگی ما وابسته به وسایل نقلیه همانند ماشین، موتور و .. است. همانطور که گفته شد تعویض فیلتر روغن ماشین و روغن آن یک فعالیت آسان می باشد و می توان با کمی دقت آن را در خانه هم انجام داد تا در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنید. در این مطلب آموزش تعویض روغن انواع خودرو را با هم می خوانیم.

مرحله اول: دفترچه راهنمای ماشین را مطالعه کنید

دفترچه راهنمای خودرو به شما خواهد گفت که چه نوع روغن و فیلتر روغنی را برای خودروی خود انتخاب کنید. برای دانستن زمان تعویض فیلتر روغن ماشین، بهترین مرجع همان دفترچه راهنمای شما است. به طور کلی بهترین زمان برای تعویض روغن خودرو هر ۱۰ یا ۱۲ هزار کیلومتر یک بار می باشد. این زمان به صورت تجربی برای خانواده پژو و سمند تا ۲۰ هزار کیلومتر هم متغیر است.

مرحله دوم: نوع روغن و فیلتر روغن مورد نیاز را مشخص کنید

اگر نسبت به نوع فیلتر روغنی که می­خواهید انتخاب کنید مطمئن نیستید، از نمایندگی های مجاز و تعمیرگاه های معتبر محل زندگی خود سوال کنید. ضمن این که درون دفترچه راهنمای برخی ماشین ها، نوع مناسب و سازگار روغن و نکات پیرامون تعویض فیلتر روغن ماشین آمده است. به عنوان مثال طبق دفترچه راهنمای خودروی پراید، روغن مورد تایید ۲۰W50 می باشد. از این روغن برای سمند هم می توان استفاده کرد و اکثر مکانیک ها روی این موضوع اتفاق نظر دارند.

مرحله سوم: ماشین را بالا ببرید

پیش از این باید تمام لوازم ضروری را جمع کنید. وسایل مورد نیاز شما شامل آچار (معمولا ۱۴ و ۱۷) یک سطل، آچار مخصوص فیلتر روغن، روغن مناسب و فیلتر آن می باشد. وقتی که تمام وسایل لازم را جمع کردید، بخش جلویی ماشین خود را با زدن جک بالا ببرید. این کار به شما دسترسی بهتری به مخزن روغن خودرو می دهد. البته برای برخی از خودروها نیاز به انجام این کار نیست و تفاوت های زیادی در جایگاه مخزن روغن وجود دارد. اینجا مراقب باشید که موتور ماشین هنوز داغ نباشد. حدودا نیم ساعت صبر کنید و سپس شروع به تعویض روغن کنید. توجه داشته باشید که ماشین نباید خیلی سرد باشد و کمی گرما برای روغن مناسب خواهد بود.

هشدار: هرگز زیر خودرویی که از جک مناسب برخوردار نیست قرار نگیرید. مراقب باشید که باقی چرخ ها هم ثابت باشند و به هیچ وجه حرکت نکنند.

مرحله چهارم: روغن را خالی کنید

درپوش روغن ماشین را باز کنید. روغن ماشین به درون مخزن مخصوص روغن، سطل یا هر چیز مشابه سرازیر خواهد شد، صبر کنید تا تمام روغن خالی شود. این فرایند معمولا چند دقیقه طول می کشد. به طور معمول میزان روغن پراید، ساینا، تیبا و ریو از خانواده کیا در صورت وجود فیلتر، ۳۷۵۰ سی سی و اگر بدون فیلتر باشد ۳۰۰۰ سی سی خواهد بود.

مرحله پنجم: نگهداری پیچ روغن

پس از خالی شدن کامل روغن از درون ماشین، با یک پارچه شروع به تمیز کردن سوراخ خروجی روغن (کارتر) کنید. هنگام تمیز کردن ناحیه به علائمی مثل پارگی و ضرب خوردگی یا هر چیز غیرعادی دیگری توجه کنید. اگر لازم بود می توانید این ناحیه را تعویض کنید.

مرحله ششم: تعویض فیلتر روغن ماشین

نحوه تعویض فیلتر روغن؛ ابتدا محل مناسبی برای فیلتر قدیمی روغن خود انتخاب کنید. اگر در پیدا کردن این فیلتر به مشکل برخوردید، دفترچه راهنما قطعا کمک خوبی برای شما خواهد بود. در صورت لزوم از آچار مخصوص باز کردن فیلتر روغن استفاده کنید. بعد از باز کردن فیلتر، از خروج روغن های کار کرده قبلی اطمینان حاصل کنید. کمی روغن جدید روی فیلتر بریزید و آن را در جای خود قرار دهید. شروع به بستن دوباره ناحیه کنید و از سفتی مناسب آن مطمئن شوید. تا این مرحله شما تعویض فیلتر روغن ماشین خود را انجام داده اید.

هشدار: از آچار مخصوص باز کردن فیلتر روغن برای بستن آن استفاده نکنید. این کار ممکن است سبب آسیب به فیلتر شما شود.

مرحله هفتم: تعویض روغن ماشین با روغن جدید

هنگامی که تمام روغن قدیمی از ماشین خارج شد و تعویض فیلتر روغن ماشین هم انجام شد، زمان ریختن روغن جدید به درون موتور فرا رسیده است. روغن جدید را با استفاده از یک قیف به مخزن بریزید. حجم لازم خودروی خود را با توجه به دفترچه راهنمای آن پیدا کنید. بعد از رسیدن به میزان مناسب، با استفاده از میله اندازه گیری روغن، حجم روغن ریخته شده را یک بار دیگر بررسی کنید.

نکته: بهتر است بعد از تعویض فیلتر روغن ماشین و تمام شدن کار، خودرو را روشن کنید و از نبود نشتی یا ایراد در کار خود مطمئن شوید. اگر همه چیز صحیح بود، جک را بردارید و ماشین را پایین آورید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.