سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

ویژگی روغن کمپرسور چیست؟

ویژگی روغن کمپرسور چیست؟

ویژگی روغن کمپرسور چیست؟

کمپرسورهای هوا نوعی از تجهیزات کاربردی و پراستفاده هستند که در صنایع و مشاغل متعددی مورد استفاده قرارگرفته و انرژی مورد نیاز دستگاه‌های پنوماتیک و صنعتی را فراهم می‌کنند.

ویژگی روغن کمپرسور چیست؟
ویژگی روغن کمپرسور چیست؟

این وسایل در حقیقت لوازمی هستند که به کمک انرژی الکتریکی هوا را به داخل پمپ کشیده، فشرده کرد و وارد کندانسور می‌کند.

کمپرسورهای هوا را می‌توان بر اساس فشار مکش و دهش، سرعت، تعداد مراحل، موتور محرک، نحوه روغن‌کاری و پاشش روغن و نحوه عملکرد تقسیم کرد.

کمپرسورها بر اساس نحوه روغن‌کاری و پاشش روغن به دو دسته کمپرسورهای اویل فری (خشک) و اویل اینجکت (روغنی) تقسیم می‌شوند و هر کدام از آنها کاربردهای متعددی دارند.

برای انتخاب بهترین نوع روغن کمپرسور هوا لازم است که به فاکتورها و پارامترهای مختلفی توجه شود.

چنانچه در مشاغل و صنایع مختلف از کمپرسورهای روغنی استفاده شود لازم است که بعد از مدتی روغن آن تعویض شود به همین دلیل انتخاب یک روغن خوب اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که امروزه روغن‌های متنوع و متعددی با مشخصات متفاوت وجود دارد.

روغن‌های خاص و متعددی برای انواع کمپرسور هوا وجود دارند؛ اما تصمیم‌گیری بین ترکیبات استاندارد و مصنوعی، وزن‌های مختلف و تولید کنندگان مختلف، کمی گیج کننده است.

شما می‌توانید از روغن کمپرسور ترکیبی استاندارد یا مصنوعی استفاده کنید؛ اگر سازنده تایید کند که امکان استفاده از این اقلام وجود دارد؛ اما به توصیه‌های سازندگان برای اجتناب از لغو ضمانت نامه‌ها توجه کنید.

چگونه بهترین روغن مخصوص کمپرسور باد را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که گفته شد برای انتخاب بهترین نوع روغن کمپرسور هوا لازم است که به فاکتورها و پارامترهای مختلفی توجه شود.

کمپرسورهای اسکرو از جمله کاربردی‌ترین و باکیفیت‌ترین نوع کمپرسورها هستند که در صنایع و مشاغل مختلف به کار می‌روند.

برای انتخاب بهترین روغن برای کمپرسور لازم است موارد زیر در نظر گرفته شود:

  • ویسکوزیته یا گرانروی روغن که مهم‌ترین فاکتور انتخاب روغن است. در اصل شاخص ویسکوزیته روغن بیانگر شدت تغییرات ویسکوزیته نسبت به درجه حرارت است.
  • افزودنی جهت جلوگیری از کربنی شدن. در بعضی از مواقع روغن شبیه لواشک خواهد شد که به علت بالا بودن دما، ذرات معلق و عدم وجود افزودنی کافی است.همچنین روغن باید افزودنی کافی برای جلوگیری از کف کردن داشته باشد.
  • معدنی یا سینتتیک بودن روغن که هر کدام از نظر قیمت، روانکار، طول عمر، خنک کاری و حمل هوا با هم متفاوت هستند.
  • نقطه ریزش روغن کمپرسور که نشان‌دهنده سیالیت روغن در دماهای کم است و دمایی است که اگر روغن ۳ درجه سردتر شود، در مدتی کمتر از ۵ ثانیه حرکت نکند.
  • فشار بخار روغن که نشان‌دهنده میزان فراریت روغن است و هرچه بیشتر باشد روغن در دمای کمتری به جوش آمده و فراریت آن بیشتر خواهد بود.
  • از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب روغن برای کمپرسور می‌توان به نقطه احتراق روغن کمپرسور، نقطه اشتعال روغن کمپرسور، دمای احتراق خودبه‌خود و … اشاره کرد.
ویژگی روغن کمپرسور چیست؟
ویژگی روغن کمپرسور چیست؟

مشخصات روغن کمپرسور

تمامی کمپرسورهای هوا دارای یک کاتالوگ راهنما هستند که تمامی مشخصات و ویژگی‌های آن را عنوان کرده است و در این کاتالوگ‌ها نوع روغن مورد نیاز آنها نیز عنوان‌شده است.

به‌صورت کلی روغن‌ها دارای ویسکوزیته‌های متفاوتی هستند و به همین دلیل نمی‌توان از روغن خودروها در کمپرسورها استفاده نمود.

این روغن‌ها علاوه بر تفاوت در ویسکوزیته از نظر رطوبت، مواد و افزودنی‌های موجود نیز با هم متفاوت هستند و استفاده از روغن خودرو در کمپرسورها ممکن است باعث ایجاد خسارت شود.

  • روغن‌های معدنی قیمت کمتری دارند اما تحمل حرارت پایین‌تری نیز داشته درحالی‌که روغن‌های سینتتیک یا مصنوعی تحمل دماهای بالا را داشته، روانکاری بهتر و طول عمر بیشتری نیز دارند و از قیمت بیشتری نیز برخوردارند.

ویژگی روغن کمپرسور چیست؟