سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

نکاتی درباره روغن معدنی

نکاتی درباره روغن معدنی

نکاتی درباره روغن معدنی

روغن معدنی که آن را هم به نام روغن مینرال اویل می شناسیم؛ مدلی از روغن است که خواص یک سری مخصوص به خودش را دارد. این مدل روغن بی رنگ، بی بو و همین طور دارای وزن پایین است که از تقطیر نفت ایجاد شده و از سایر روغن ها کمی متفاوت است.

این مدل روغن به اسم های مختلفی در طول تاریخ شناخته می شود که از جمله آن ها می توان به روغن پارافین، روغن سفید، روغن مایه و …. اشاره کرد.

روغن معدنی در بیشتر موارد یکی از روغن های جانبی محسوب می شود که از طریق پالایش نفت برای به دست آوردن بنزین و سایر فرآورده های نفتی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن  شفاف و بدون رنگ است که چگالی آن حدود ۸/۰ است.

کارایی های جالبه روغن معدنی

روغن معدنی یکی از روغن هایی است که در تمام جنبه های زندگی کارایی دارد. در هر قسمت از این روغن که تحقیق می کنیم در یکی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به کارایی جالب و قابل توجه آن اشاره می کنیم؛

 

زیست پزشکی

این روغن در زیست پزشکی در قالب ملین کاربرد دارد و برای بهبود مشکلات یبوست استفاده می شود. روغن معدنی در پزشکی به صورت خوراکی تجویز شده و عموما از آن به عنوان روان کننده استفاده می شود و همراه با مدفوع از بدن خارج می شود.

نکاتی درباره روغن معدنی
نکاتی درباره روغن معدنی

از طرفی روغن معدنی در کشت سلول هم اهمیت دارد و از آن برای کشت و لقاح مصنوعی استفاده می کنند. ضمنا روغن معدنی در دامپزشکی برای حیوانات اهلی و دام کاربرد دارد و در واکسن های دام مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن برای مبارزه کردن با انگل های کوچک کارایی دارد و همین طور در زنبور داری هم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

روغن معدنی

بله برخلاف آن چه تصور می کنید روغن های معدنی در لوازم آرایش هم کاربرد دارد. این ماده در کرم، لوازم آرایش  و همین طور در مژه برای این که ارز کشستن آن جلوگیری شود هم مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین روغن معدنی برای پاک کرد مواد آرایشی از روی صورت و تاتو موقت هم به کار گرفته می شود.

نکاتی درباره روغن معدنی
نکاتی درباره روغن معدنی

صنعت و برق

این مدل از روغن در صنعت و برق هم نفوذ کرده است؛ طوری که برای خنک کردن یا مایع حرارتی در قطعات برقی به کار می رود؛ باید بپرسید چرا؟ چون که روغن معدنی الکتریسیته را انتقال نمی دهد و جانشینی برای آب و هوا است. از این ماده در ترانفسورماتور هم استفاده می شود.

در کلید ابزار های ولتاژ زیاد برای خنک کردن و پراکنده کردن جریان های ضعیف الکترکیکی کاربرد دارد. نکته ای که درباره روغن این چنینی وجود دارد این است که تجزیه پذیری این مدل روغن کم است؛ از این رو در برخی از کارایی ها به جای آن از روغن گیاهی و یا روغن پنبه استفاده می کنند تا حد زیادی به جا و مکان مورد استفاده بستگی دارد.

غذا و خوراک

با توجه به این که در اتحادیه اروپا این روغن برای به کار بردن در مواد غذایی مورد تایید نیست؛ اما مقدارهایی از آن با توجه به قوانین و مقررات قابل استفاده است؛ مقدارهای آن باید با توجه به استانداردها باشد و عدد آن E905 A می باشد و با توجه به این که روغن معدنی از جذب شدن آب ممانعت دارد و همین طور مزه، رنگ و بو هم ندارد؛ از آن برای نگهداشتن لوازم آشپزخانه استفاده می شود.

از طرفی در قنادی از این نوع روغن برای جلوگیری کردن از چسبیدن آب نبات ها به یک دیگر کارایی دارد. به کار بردن از روغن معدنی با توجه به تاثیرات ملینی که دارد، محدود می باشد و بیشترین مقدار مصرف کردن آن در روز ۱۰۰ میلی گرم معرفی شده است.

نکاتی درباره روغن معدنی
نکاتی درباره روغن معدنی

سایر کاربردهای روغن معدنی

این مدل روغن فراوان است از آن در جاهای جالبی استفاده می شود به عنوان مثال از آن برای نگهداشتن بلوک های چوبی قصابی استفاده شده و همین طور برای  خنک کردن غرق در مایع قطعات در کامپیوترها و همین طور به عنوان خنک کننده مایع در وسایل و تجهیزات الکتریکی بزرگ همانند ترانسفورماتورها به کار می رود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.