سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

علت کاربرد روغن موتور سرامیکی در خودرو

علت کاربرد روغن موتور سرامیکی در خودرو

علت کاربرد روغن موتور سرامیکی در خودرو

شما عزیزان با کاربرد و استفاده از روغن در موتور و علت این استفاده آشنا هستید؛ اما احتمالاً با علت کاربرد روغن موتور سرامیکی در   خودرو آشنا نشده اید.

ما در این مطلب می‌خواهیم با کاربرد و علت استفاده از این نوع روغن در موتور صحبت کرده و همچنین با مزایای استفاده از این روغن شما را آشنا کنیم.

مهمترین علت استفاده از تکنولوژی متالو سرامیک و روغن موتور سرامیکی کاهش اصطکاک بین اجزای موتور خودروست و اساس و مبنای ساخت این روغن، استفاده از ذرات بسیار ریز سرامیکی، در داخل روغن موتور خودرو است.

علت کاربرد روغن موتور سرامیکی در خودرو

کاهش این اصطکاک و استهلاک قطعات، در راستای بالا بردن راندمان مکانیکی دستگاه های صنعتی و جلوگیری از هدر رفتن نیرو و انرژی است و در مورد اتومبیل ها هم اینگونه است.

این تکنولوژی برای اولین بار به وسیله دانشمندان هوافضای شوروی سابق به دنیا معرفی شد و کم کم به دنیای صنعت و به خصوص صنعت خودروسازی راه یافت.

می‌دانید که در خودرو، رینگ های کمپرسی پیستون با دیواره ی سیلندرها مرتباً و با شدت در تماس هستند که اصطکاک زیاد بین این دو سبب کاهش راندمان مکانیکی در موتور خواهد شد.

اما این اصطکاک باید وجود داشته باشد چون اگر چنین اصطکاکی موجود نباشد؛ تراکم محفظه احتراق از قسمت دیواره سیلندر از بین خواهد رفت؛ یا به اصطلاح فرار خواهد کرد که این مسئله باعث کاهش راندمان حجمی و در برخی موارد حتی به خاموش شدن موتور می انجامد.

حال می خواهیم اصطکاک موجود در سیلندر ها و سایر قسمت ها را بدون از دست دادن تراکم موتور کاهش دهیم و این میسر نیست مگر با استفاده از تکنولوژی متالو سرامیک.

یکی از شرکت‌های خودروسازی در یکی از مدل های خودروی تولید شده خود، در ساخت سیلندرهای موتور به جای چدن، از سرامیک استفاده کرد.

نتیجه و حاصل کار بسیار مطلوب و رضایت بخش بود؛ اما می‌دانید که سرامیک ماده ای گران قیمت است و در دراز مدت نیاز به تولید و ساخت روش هایی برای تولید مناسب تر و ارزان تر دارد.

ذرات سرامیکی که در روغن موتور سرامیکی به صورت معلق قرار گرفته اند؛ هنگامی فعال خواهند شد که در یک نقطه، سایش، اصطکاک و دمای زیادی به وجود آید.

ذرات سرامیکی پس از رسیدن به این قسمت‌ها و قرار گرفتن در این نقاط، با دریافت کردن دمای موجود بر روی سطوح قرار گرفته و پستی و بلندی های موجود را کاملاً پر می‌کنند و با مولکولهای فلز چنان پیوند برقرار می کنند که برای همیشه بر روی آن ها باقی خواهند ماند.

به زبان ساده تر، در صورتی که از روغن سرامیکی در خودروی خود استفاده کنید؛ تمامی سطوح موتور که دارای اصطکاک و استهلاک هستند با لایه بسیار نازک و صیقلی اما فوق العاده مستحکم، از ذرات سرامیک پوشانده می‌شوند.

تفاوت لایه ی متالو سرامیک با لایه ی سرامیک معمولی در این است که سرامیک معمولی، مانند رنگ است و صرفاً روی سطوح قرار گرفته و آن را می‌پوشاند.

اما ذرات نانو در متالو سرامیک با مولکول های فلز پیوند خورده و برای همیشه و مادام العمر بر روی سطح باقی خواهد ماند.

متالو سرامیک با وجود داشتن سختی بسیار بالا به هیچ عنوان شکننده نیست و سختی آن ۱۰ برابر فولاد است؛ در صورتی که سرامیک معمولی با اینکه سختی بالایی دارد؛ اما شکننده هم هست.

علت کاربرد روغن موتور سرامیکی در خودرو

 

تاثیر این روغن بر روی موتور اتومبیل

به هر حال این روغن موجب پر شدن خطوط میکروسکوپی سیلندر و افزایش کمپرس موتور خواهد شد و به خاطر از بین رفتن اصطکاک بین سیلندر و پیستون راندمان مکانیکی موتور هم افزایش خواهد یافت.

پس در این شرایط، موتور خیلی راحت تر کار کرده و سریع تر به دور بالا خواهد رسید.

  • از مزایای روغن موتور سرامیکی
  • افزایش راندمان مکانیکی
  • طول عمر موتور در خودرو
  • به حداقل رسیدن لرزش و صدای اضافه در موتور
  • کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی مصرف سوخت
  • کاهش گازهای آلاینده
  • کاهش استهلاک در قطعاتی مانند سیلندر و پیستون و میل بادامک است.

کاربرد تکنولوژی متالو سرامیک

با استفاده از روغن موتور سرامیکی در خودرو می‌توان بدون باز کردن موتور و تنها با افزودن این ماده به روغن موتور، خطوط موجود در سیلندر را پر کرده و کارکرد موتور را به حالت عادی بازگرداند.

این در حالی است که در شرایط عادی، در موقع خط افتادگی بر روی سیلندر موتور، باید تمامی قطعات موتور را باز کنید و با استفاده از تراشیدن سیلندر و با کمک گرفتن از رینگ و پیستون بزرگتر، مشکل را حل کنید.

در این صورت هم باید هزینه و زمان زیادی را صرف کنید؛ اما در نظر داشته باشید  با استفاده از این روغن دیگر نیاز به تعویض روغن تا ده ها سال را نخواهید داشت.