سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن یاتاقان شل

روغن یاتاقان شل

روغن یاتاقان شل

روغن یاتاقان شل
روغن یاتاقان شل

یاتاقان چیست؟

پیش از هر چیز باید بدانید باید بدانیم که واقعا یاتاقان چیست و در موتور چه نقشی را ایفا می‌کند. یاتاقان نام قطعه‌ای نازک و نیم دایره شکل است که از سایش و اصطکاک بین قطعات موتور جلوگیری می‌کند.

جالب است بدانید که دو نوع مختلف از یاتاقان وجود دارد. نوع اول، یاتاقان ثابت است. یاتاقان ثابت بین محل اتصال پایه‌های نگه‌دارنده موتور و میل لنگ قرار می‌گیرد. نوع دوم یاتاقان‌ها، یاتاقان‌های متحرک نام دارند. این نوع از یاتاقان‌ها بین محل اتصال شاتون و میل لینگ قرار می‌گیرند.

حرکت و اصطکاک این این بخش از موتور بسیار بالا است. زمانی که دور موتور به عنوان مثال روی عدد شش باشد، این یعنی موتور حدود شش هزار دور در دقیقه گردش دارد. به نظر شما در چنین سرعتی، چه بلایی سر قطعات متحرک موتور می‌آید؟

همانطور که می‌دانید، در بخش سیلندر و پیستون، برای کاهش اصطکاک و عدم آسیب بخش‌های فلزی به هم، از روغن موتور استفاده می‌شود.

در مورد یاتاقان نیز همین موضوع صادق است. یعنی برای خنک کردن و از بین بردن اصطکاک، از روغن موتور استفاده می‌شود. به خودی خود سطح بین شاتون، پایه نگه دارنده موتور و همچنین میل لنگ، حتی با روغن آنقدر لغزنده نمی‌شود.

به همین دلیل یاتاقان را در بین محل اتصال آنها با هم قرار داده‌اند تا لغزندگی مناسبی را ایجاد کند. در نتیجه می‌توان گفت که یاتاقان به تنهایی توانایی کاهش اصطکاک را ندارد و باید لایه‌ای ضخیم از روغن روی آن وجود داشته باشد. پس یاتاقان تنها بستری مناسب برای لغزندگی روغن را فراهم می‌کند. به همین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که عدم وجود روغن مناسب یا از بین رفتن سطح یاتاقان، باعث رسیدن آسیب جدی به موتور می‌شود.

علل خرابی های به وجود آمده در یاتاقان های موتورهای احتراق داخلی به عوامل مختلفی از جمله نحوه رانندگی یا گاز دادن، روغن موتور مورد استفاده و یا کمبود فشار روغن در یاتاقان که به پمپ روغن (Oil Pomp) مربوط می شود بستگی دارد.

یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از یاتاقان زدن در خودروها استفاده از روغن موتور مناسب است.

انتخاب روغن موتور مناسب به عوامل بسیاری بستگی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به شرایط آب و هوایی، نوع طراحی موتور و یاتاقان های موتور و شرایط کاری خودرو اشاره کرد.

روغن موتورهای موجود در بازار از درجه صفر شروع می شوند و تا حدود ۵۰ می رسند (این مقیاس توسط ( SAE : Society of Automotive Engineers ) انجمن مهندسان اتومبیل آمریکا بنا نهاده شده است) که هرچه این عدد کوچک تر باشد شاهد روغنی با گرانرَوی کمتر هستیم و هرچه این عدد بیشتر شود روغنی با گرانروی بیشتری داریم.

با توجه به شرایط آب و هوایی، که ممکن است شرایط کاری خودرو در مناطق سردسیر یا گرمسیر باشد، باید روغن مناسبی برای خودرو انتخاب شود.

هرچه خودرو در منطقه سردتری کارکند باید از روغنی با گرانروی پایین تر استفاده کنیم، زیرا سرما خود بر گرانروی روغن تأثیر می گذارد و به گرانروی آن می افزاید. از سویی اگر خودرو در محیط گرم کار کند باید از روغنی با درجه گرانروی بالاتر استفاده کنیم تا از تأثیر هوای گرم بر روغن که از گرانروی آن می کاهد کم کنیم.

عامل دیگر در انتخاب روغن موتور مناسب نوع موتور و طراحی آن است. در دفترچه خودرو اطلاعاتی برای خریدار موجود است که نوع روغن مناسب برای موتور را در آن ذکر کرده است.

با توجه به حساسیت برخی موتور ها باید از روغن با گرانروی پایین تری استفاده کرد تا روغن با گرانروی پایین تر بتواند به تمام نقاط یاتاقان ها برسد و آن ها را روغن کاری کند.

همچنین برای موتورهایی که کثیف شده اند یا به اصطلاح جرم برداشته اند از همین روغن ها استفاده می کنند تا با نفوذ به قسمت های باریک و تنگ موتور آن مناطق را شست و شو دهند و جرم ها را همراه خود حمل کنند و پس از آن جرم ها توسط فیلتر روغن جذب شوند.

نیروهای وارده بر یاتاقان های میل لنگ اغلب به صورت شعاعی متناوب هستند، البته وزن میل لنگ نیز دائماً تأثیرگذار است که غیرقابل چشم پوشی است.

علاوه بر میل لنگ، در قسمت بالای موتور نیز از یاتاقان هایی برای نگهداری میل سوپاپ (Camshaft) استفاده می شود که این یاتاقان ها تحت تنش و نیروی زیادی قرار نمی گیرند، زیرا وزن و سرعت چرخش میل سوپاپ بسیار کمتر از میل لنگ است. در کل یاتاقان های این قسمت تقریباً دچار مشکل نمی شوند. پیشنهاد ما برای کارایی بهتر خودرو استفاده از روغن یاتاقان شل است که انواع آن به شرح زیر است.

انواع روغن بلبرینگ، یاتاقان و روغن گردشی شل

روغن گردشی شل ویسکوزیته کم مخلوطی از روغن های معدنی تصفیه شده و مواد افزودنی ویژه برای عملکرد گسترده در برنامه  های پرسرعت مانند ابزار آلات طراحی شده است.

روغن گردشی شل مورلینا Shell Morlina S2 BL 10

کاربرد و مزایا روغن گردشی مورلینا:

افزایش طول عمر روغن

کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری

خاصیت ضد سایش

خاصیت ضد زنگ زدگی و ضد خوردگی

روغن یاتاقان شل
روغن یاتاقان شل

برنامه های کاربردی:

برای روانکاری بلبرینگ و سیستم های گردشی، یاتاقان های ساده و نورد، برنامه های کاربردی صنعتی

 

تاییدیه ها:

Five Cincinnati P-65 (ISO VG 2)

Five Cincinnati P 62- 65 (ISO VG 5,10)

 

روغن گردشی ویژه Shell morlina S2 BL

کاربرد و مزایا روغن گردشی مورلینا:

افزایش طول عمر روغن

کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری

خاصیت ضد سایش

خاصیت ضد زنگ زدگی و ضد خوردگی

برنامه های کاربردی:

روانکاری بلبرینگ و سیستم های گردشی، یاتاقان های ساده و نورد، کاربردهای عمومی صنعتی و دوک ها با سرعت بالا

تاییدیه ها:

Five Cincinnati P -65 (ISO VG 2)

Five Cincinnati P 62-65 (ISO VG 5,10)

 

روغن گردشی شل مورلینا پیشرفته Shell Morlina S4 B

کاربرد و مزایا روغن گردشی مورلینا:

افزایش طول عمر روغن

کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری

قابلیت جداسازی آب

قابلیت انتشار هوا

بهره وری سیستم پیشرفته

روغن یاتاقان شل
روغن یاتاقان شل

برنامه های کاربردی:

برای روانکاری جعبه دنده های بار متوسط تحت شرایط شدید عملیاتی، بلبرینگ و سیستم های گردشی، یاتاقان های ساده و نورد و بلبرینگ های پربار برای صنایع و معادن

تاییدیه ها:

Burckhardt Copression AG

Linde AG

GreenField A.G

MeetsBurckhardt Lubricanting Oil Specfication (VSB) 1001301