
انواع اصلی روغن های گیربکس با توجه به کاربردشان
– روغن هایی که برای جعبه دنده های دستی و دیفرانسیل ها ساخته شده اند. که به آنها MTF هم می گویند که مخفف Manual Transmission Fluid است.
– روغن هایی که برای جعبه دنده یا گیربکس اتوماتیک ساخته شده اند که به آنها ATF هم می گویند که مخفف Automatic Transmission Fluid است.
هر دو سیستم ( گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک) به نوعی عملکرد یکسانی دارند که به ما اجازه تعویض دنده برای کنترل سرعت، قدرت و جهت حرکت را میدهد. اما چیزی که باعث اختلاف این دوسیستم میشود نوع فرآیند انتقال قدرت با توجه به نوع روغن گیربکس موجود در سیستم است.
جعبه دنده دستی ( Manual Gearbox )
جعبه دنده دستی شامل دو شافت (میله ) به همراه مجموعهای از دنده ها است. انتقال قدرت در این سیستم زمانی است که شما موقعیت دسته دنده را عوض میکنید و باعث درگیر شدن دندهها و در نتیجه انتقال قدرت میشوید. این عمل ( درگیر شدن دندهها) باعث ایجاد حرارت، قدرت و همچنین اصطکاک شدید بین قطعات در تماس با یکدیگر میشود.
بنابرین وجود مایعی روان کننده در این سیستم کاملا ضروری است تا علاوه بر آسان کردن تعویض دنده، موجب کاهش خوردگی و ساییدگی و همچنین حرکت راحت دنده ها در تماس با یکدیگر شود. پس روغن گیربکس دستی باید دارای خصوصات ویژه ای باشد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.
مقاومت در برابر حرارتهای بالا:
یکی دیگر از خواصی که روغن دنده باید داشته باشد مقاومت در برابر افزایش دما است در واقع روغن دنده باید به گونه ای طراحی شود که نقطه جوش آن بسیار بالا باشد زیرا تماس دندهها باهم موجب افزایش دما شده که این امر باعث داغ شدن سطح دنده شده و ممکن است باعث آسیب جدی به دنده شود. روغن دنده در سیستم گیربکس دستی باعث انتقال حرارت از دنده ها میشود که این امر حیاتی برای مراقبت از دنده ها به شمار می آید.
مقاومت در برابر فشار بالا:
همان طور که در بالا اشاره شد روغن دنده باید مقاومت خوبی در برابر فشار بالا داشته باشد. زیرا به دلیل ماهیت عملکرد سیستم گیربکس دستی، دنده ها در معرض فشار بالایی قرار میگیرند که این فشار بالا به مرور زمان باعث خوردگی و از بین رفتن کامل دنده ها میشود. بنابراین با اضافه کردن مکمل( EP (extreme pressure و مکمل ضد خوردگی ( antiwear additives ) به روغن دنده باعث مقاومت و پایداری آن در برابر فشارهای بالا می شوند.
