خرید روغن ترانس وارداتی
روغن ترانسفورماتور , روغن ترانس , روغن عایق
روغن عایق الکتریکی، روغن ترانسفورماتور، روغن ترانس: روغن ترانسفورماتور (transformer oil) یا روغن عایق (insulating oil) یک روغن معدنی به شدت تصفیه شده است که در دماهای بالا پایدار میباشد و دارای خواص عایقکاری عالی میباشد. روغن ترانس در ترانسفورماتور روغنی (oil-filled transformers)، برخی از خازنهای ولتاژ بالا (high voltage capacitors)، بالاست (ballast) لامپهای فلورسنت و برخی از کلیدهای ولتاژ بالا (high voltage switches) و بریکرهای خط (circuit breakers) به کار میرود.
وظیفه روغن ترانسفورماتور عایقکاری و جلوگیری از پدیده کرونا (corona) و جرقه (arcing) و انجام خنککاری میباشد.
روغن ترانسفورماتور بخش تصفیه شده روغن معدنی (mineral oil) میباشد که در دمای بین 250 تا 300 درجه سانتیگراد به جوش آمده است. این روغن پس از تصفیه از لحاظ شیمیایی کاملا خالص بوده و تنها شامل هیدروکربنهای مایع میباشد.
روغنهای ترانس به دو دسته کلاس I و کلاس II تقسیم میشوند. عمده این نوع روغنها در کلاس II می باشد و این نوع روغن در ترانسفورماتورهای پرقدرت و کلیدهای فشار قوی بکار میروند.
این نوع روغنها دارای گرانروی پایین جهت خنک کنندگی اجزاء ترانسفورماتور میباشد و چون در فضای باز و گاهاً سرمای بسیار شدید استفاده میشوند دارای نقطه ریزش پایین میباشند.
روغن ترانس یک محصول کاملا وارداتی است روغن ترانس روغنی معدنی به حساب میآید که از تقطیر جزءبهجزء نفت خام بدست میآید. دو وظیفه اصلی این روغن، کار به عنوان عایق الکتریکی و انتقال گرمای تولید شده درون ترانسفورماتور به بیرون است.
این روغن دارای ضریب دیالکتریک بالا و خاصیت خنک کنندگی خوب و ویسکوزیته (گرانروی) پایینی است که موجب خاصیت عایقی فوق العاده می شود. از مشخصات اصلی این روغن میتوان به خلوص بالا و عمر طولانی آنها اشاره کرد.
این روغن ترانس دارای ضریب دیالکتریکی بالا، هدایت حرارتی بالا و پایداری شیمیایی در دماهای بالاست. برخی از مشخصات عمومی این روغن عبارت است: نقطه ریزش پایین در حدود 30- درجه سانتیگراد و نقطه اشتعال بالا در حدود 140 درجه سانتیگراد.
وظایف روغن ترانسفورماتور:
عایق الکتریکی (electrical insulation)
خنککاری ترانسفورماتور
جلوگیری از خوردگی (corrosion) مواد عایق و قسمتهای فلزی ترانسفورماتور
افزایش عمر و تضمین پایداری شیمیایی ترانسفورماتور
آببندی (sealing) و جمعآوری و حمل مواد ناخالص به خارج از محیط سیستم
در عین حال ویسکوزیته روغن نباید به اندازه کافی پائین باشد تا p.p روغن کمتر از 40- درجه سانتی گراد باشد.( در بعضی کشورهای اروپای شمالی از روغنهایی با p.p پائیت استفاده میشود ) .
خصوصیات یک روغن ایده آل میتواند آیتمهای زیر را در بر داشته باشد :
1- استقامت الکتریکی بالایی داشته باشد.
2- انتقال حرارت را بخوبی انجام دهد .
3- جرم مخصوص پائینی داشته باشد . در روغن هایی که جرم مخصوص پائینی دارند ، ذرات معلق براحتی و به سرعت ته نشین میگردند و این خاصیت باعث تسریع در روند هموژنیزه روغن میشود.
4- ویسکوزیته پائینی داشته باشد، روغنی که ویسکوزیته پائینی دارد سیالیت آن بهتر است و بیشتر است و در نتیجه خاصیت خنک کنندگی بهتری خواهد داشت.
5- Pour point پائینی داشته باشد .روغنی که Pour point پائینی دارد در درجه حرارت های پائین حرکت خود را از دست خواهد داد.
6- Flash point بالایی داشته باشد. Flash point مشخص کننده تمایل روغن به تبخیر شدن میباشد. هر چه Flash point روغن پائین تر باشد تمایل به تبخیر شدن در روغن بیشتر است.هنگامی که روغن تبخیر میشود ، ویسکوزیته آن بالا میرود و روغن های تبخیر شده ترکیبات اتش زایی را با هوای بالای روغن ایجاد می کنند.
7- به مواد عایقی و استراکچر فلزی نمی بایستی آسیبی برساند.
8- خاصیت شیمیایی پایداری داشته باشد.این مسئله به عمر بیشتر روغن کمک خواهد کرد.
1- روغن باید تمییز باشد .مواد جامد معلق یا ترکیبات شیمیایی زیان آور و یا آب در آن هرگز موجود نباشد.
2- روغن از لحاظ شیمیایی بایستی پایدار باشد .تغییرات روغن با توجه به گرما و اکسیژنی که با آن در تماس باشد در درجه حرارت کار نرمال ترانس میبایستی تا حد امکان کم باشد.
چه نوع روغنی را میتوانیم به ترانسفورماتورها اضافه نمائیم؟
در حقیقت ترکیب دو نوع روغن متفاوت میتواند نتایج غیر قابل انتظاری به همراه داشته باشد. بازدارنده اکسیداسیون دو روغن ممکن است بر یکدیگر تاثیر گذاشته و یا ترکیبات ناشی از کهولت در یک روغن میتواند رسوبات ایجاد کند در حالیکه این رسوبات توسط روغن دوم رقیق گردد. به هر حال روغنها میتوانند به دلایل مختلفی با یکدیگر نا سازگار باشند.
در موارد نامشخص، آزمایشات مربوط به ترکیبات دو نوع روغن متفاوت میتواند انجام شود. معمولاً باید اصول زیر را همواره در ترکیب دو نوع روغن متفاوت مراعات نمود.
روغن دو نوع ترانسفورماتور را در صورت داشتن شرایط زیر میتوان ترکیب نمود.
۱ – مطابق با استاندارد واحدی باشند.
۲ – شامل باز دارنده اکسیداسیون یکسان و یا باز دارنده اکسیداسیون قابل مقایسهای باشند.
۳ – مقدار خنثی (Neutralization value) کوچکتر از mg KOH/g ۰. ۵ داشته باشد.
۴ – میزان آب در روغن از g/g μ. ۲۰ کمتر باشد.