سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

انواع روغن موتور

انواع روغن موتور

انواع روغن موتور

آشنایی با انواع روغن موتور خودرو و تشخیص کیفیت روغن موتور یا بهترین مارک روغن موتور برای هر راننده‌ای ضروریست. اگر می‌خواهید با انواع روغن موتور خودرو، تفاوت آنها با هم، روش تشخیص کیفیت روغن موتور و بهترین روغن موتور  آشنا شوید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید. ما به‌طور کامل انواع روغن موتور خودرو و کارکرد آنها را شرح داده و تلاش کرده‌ایم اطلاعات جامعی در مورد روغن موتور خودرو و انواع آن در اختیار شما قرار بدهیم.

انواع روغن موتور

آشنایی با انواع روغن موتور خودرو

در حال حاضر روغن موتور خودرو و انواع آن شامل 3 دسته می‌شود:

 

1. روغن موتور مینرال یا ارگانیک

این نوع روغن موتور بر پايه نفت خام ساخته می‌شود؛ و همان روغنیست که سالها در خودروها به‌کار می‌رود و مورد استفاده اکثر اتومبیل‌هاست.

 

2. روغن موتور سنتتيک

یکی دیگر از انواع روغن موتور روغن سنتیک است. ابن نوع روغن موتور از ترکيبات شيميايی يا پوليمراسيون هيدروکربن‌ها (Olefins) توليد می‌‌شود و نه با تصفيه نفت خام. اين نوع روغن اولين بار برای موتورهای جت بکار رفت و به دليل مزايايی که اين روغن نسبت به نوع مينرال دارد، اخيرا مصرف آن در خودروها نيز افزایش یافته است. از بين صدها روغن موتور خودرو و انواع آن، روغن موتور سنتتيک با فرمولاسيون‌های مختلف که هر يک محاسن و معايبی دارند، تولید می‌شود. نوعی که بر پايه Polyalphaolefins يا به اختصار (PAO) ساخته شده و مقداری Ester هم در خود دارد، دارای کارآيی و مقبوليت بيشتری است.

 

از مزيت‌های بیشتر روغن‌های سنتتيک می‌توان موارد زير را نام برد:

  • غير خورنده و غير سمی بودن
  • کاهش مصرف روغن به دليل عمر بيشتر روغن
  • تبخير شوندگی پايين
  • دمای سوختن بالا
  • مقاومت در برابر اکسيداسيون بالا
  • دارا بودن شاخص ويسکوزيته بالا به صورت طبيعی
  • کاهش مصرف سوخت تا ۲/۴ درصد
  • نقطه روان شدن پايين
  • قابليت استفاده از روغن‌های با گستره ويسکوزيته زياد بدون نگرانی از شکست پليمرها

 

شاید در مواردی این روغن‌ها را نتوان بهترین روغن موتور و برندهای آن را بهترین مارک روغن موتور دانست. عيب اين نوع روغن‌ها قيمت بالای آنها و عدم تطابق کامل با موتورهای با تکنولوژی قديمی است.

. روغن موتور نيمه سنتتيک

در ادامه معرفی روغن موتور خودرو و انواع آن به روغن نیمه سنتتیک می‌رسیم. نین روغن موتور از مخلوط روغن سنتتيک و مينرال (ارگانيک) تولید می‌شود. اين روغن کيفيت روغن‌های سنتتيک را ندارد اما در شرايط سخت مانند دماهای بالا و يا بار زياد، عملکرد بهتری نسبت به روغن موتور مينرال (روغن ارگانیک) دارد. این روغن موتور بيشتر برای وانت‌ها و SUVها استفاده شده و قيمت آن نيز کمی بيشتر از مينرال‌هاست.


 

بهترین روغن موتور برای خودروی شما کدام است؟

برای اينکه بدانید که از بین روغن موتور خودرو و انواع آن کدام یک برای خودروی شما بهترین روغن موتور است؛ باید به دفترچه راهنمای خودرو و يا برچسب‌های داخل محفظه موتور رجوع کنید. اگر نوع روغن مشخص نشده بود، باید از روغن مینرال استفاده کنید. استفاده از روغن مينرال يا نيمه سنتتيک برای موتوری که تنها استفاده از روغن سنتتيک در آن توصيه شده، می‌تواند برای موتور خودرو شما خطرساز باشد.

در مقابل، استفاده از روغن‌های سنتتيک يا نيمه سنتتيک برای موتورهايی که برای استفاده از نوع مينرال طراحی شده‌اند (موتورهای قديمی) خطر خاصی ندارند. توجه کنید که بسياری از متخصصين به دلايل زير اين کار را نيز اشتباه می‌دانند:

  • هر يک از انواع روغن موتور سنتتيک با توجه به فرمول شيميايی‌شان، قابليت تطابق با برخی انواع لاستيک‌ها و الاستومرها را ندارند و در نتيجه باعث نشتی روغن و مسائلی از اين قبيل خواهد شد.

  • از میان انواع روغن موتور خودرو، روغن‌های مينرال یا ارگانیک، باعث تورم واشرها و جلوگيری از نشتی آنها می‌شوند، اما روغن‌ موتورهای سنتتيک در مورد برخی انواع واشرها این خاصیت را ندارند و حتی برخی از آنها باعث خورده شدن برخی انواع واشرها می‌شوند.

  • روغن‌های سنتتيک در مقايسه با انواع روغن‌ موتورهای مينرال با لايه نازک‌تری بر روی قطعات موتور خودرو می‌نشيند. به‌ همین دلیل فاصله قطعات ثابت و متحرک موتورهايی که با روغن سنتتيک کار می‌کنند، کمتر است. به همین خاطر استفاده از روغن سنتیک برای موتورهايی که با تکنولوژی قديمی مينرال طراحی شده‌اند، باعث نشتی پيستون می‌شود

نکته: اگر که سالهاست از روغن مينرال استفاده می‌کنيد و مدل (تکنولوژی) خودروی شما قديمی است، از اين نوع روغن‌ها استفاده نکنید. اما اگر خودرو شما با تکنولوژی نسبتا جديد ساخته شده است؛ از نوعی که برپايه PAO ساخته شده استفاده کنید. اين موضوع را نيز از ياد نبريد که با تعويض روغن از مينرال به سنتتيک باعث می‌شويد رسوبات پخته شده روغن‌های مينرال از روی قطعات موتور کنده شده، در موتور غوطه ور شوند و پس از مدتی موتور را از کار بيندازد.

 

5 نکته مهم در مورد انواع روغن موتور خودرو

  1. همانطور که دیدید، انواع روغن موتورهای نيمه سنتتيک، مخلوطی از روغن مينرال و سنتتيک هستند و می‌توانند همان مشکلات روغن سنتتيک را برای موتورهای ساخته شده برای روغن‌های مينرال به وجود آورند.
  2. در صورتی که برای خودرو خود به تعويض نوع روغن از مينرال به روغن سنتتيک اصرار داريد، نوعی که اکثر روغن‌های سنتتيک موجود در بازار را شامل می‌شود، يعنی PAO را انتخاب کنید. چرا که بيش از ديگر انواع روغن موتورهای سنتتيک به نوع مينرال شبيه است.
  3. درمورد زمان تعویض روغن توجه کنید که روغن موتور را معمولا هزار کیلومتر زودتر از زمانی که برایش ذکر شده است، تعویض کنید؛ چرا که خودرو مدت زمان زیادی را نیز در ترافیک و به صورت درجا روشن است و کار می‌کند، درحالی در کیلومتر ماشین محاسبه نمی‌شود.
  4.  از ترکیب انواع روغن موتورها با هم خودداری کنید. ممکن است روغن‌ها دارای تفاوت‌هایی با هم باشند و در کارایی هم اختلال ایجاد کرده و اثر نامطلوبی بر جای بگذارند.
  5. نکته بعدی این است که از روغن‌های تصفیه شده به هیچ عنوان استفاده نکنید. این روغن‌‌ها برای خودرو‌های امروزی مناسب نیستند و تقلب‌های گسترده‌ای در بازار از آنها صورت می‌گیرد.

بهترین مارک روغن موتور کدام روغن است؟

شاید برایتان سوال باشد که از بین گزینه‌های متعدد روغن موتور خودرو و انواع آن چه روغنی خوب است؛ یا حتی پا را یک قدم فراتر گذاشته و بپرسید بهترین روغن موتور یا بهترین مارک روغن موتور کدام است. در ادامه ویژگی‌های لازم برای بالا بودن کیفیت روغن موتور را بررسی می‌کنیم:

کیفیت روغن موتور را می‌توان با توجه به غلظت آن تشخیص داد. یک روغن موتور خوب باید غلظت مناسبی داشته باشد. یعنی نه خیلی روان و نه خیلی غلیظ باشد. چرا که لایه فیلم روغن روان سریع‌تر پاره می‌شود و زودتر دچار کاویتاسیون (حباب زدن و تبخیر شدن) می‌شود. از طرفی روغن موتوری که غلظت بالایی دارد، به سختی در مسیر‌های روغن‌کاری جاری می‌شود و به اجزای سیستم مثل اویل پمپ (‌پمپ روغن‌) فشار می‌آورد.

رنگ روغن پس از مدتی استفاده نیز کیفیت روغن موتور را به ما نشان می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی روغن موتور خوب در بین سایر روغن موتور خودرو و انواع آن ها این است که باید به تدریج در موتور سیاه شود. یعنی ظرفیت دریافت ناخالصی‌ها و دوده‌های حاصل از احتراق کم کم در بین مولکول‌های آن قرار بگیرد. در واقع عده‌ای بر این باورند که روغن موتور خوب باید زود به زود سیاه شود تا نشان از کارایی بالایش باشد و یا اینکه اصلا سیاه نشود تا مقاومت بالایش را نشان دهد.

فیلتر روغن خودرو هزینه‌ای ندارد؛ پس با هر بار تعویض روغن، فیلتر را نیز نو کنید. چون فیلتر محل جمع شدن ناخالصی‌هاست، پس هرچه سریع‌تر باید با نمونه سالم عوض شود تا روی کیفیت روغن جدید اثر نگذارد. از موادی که به انواع روغن موتور اضافه می‌شوند تا غلظت آنها را بالا ببرد، جدا پرهیز کنید.