سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

آشنایی با انواع روغن موتور

آشنایی با انواع روغن موتور

آشنایی با انواع روغن موتور

آشنایی با انواع روغن موتور

هر یک از روغن موتور‌های موجود در بازار دارای ویژگی منحصر به فرد خود هستند که آن‌ها را نسبت به هم متمایز می‌کند. تمام راننده‌‌ها باید درباره انواع روغن‌ها آشنایی داشته باشند تا بهترین گزینه را به خورد اتومبیل خود دهند؛ انتخاب درست در این مورد، یکی از ارکان مهم در کارکرد صحیح خودرو و موتور است. توجه داشته باشید که مایع روان کننده مناسب برای یک ماشین، صرفا برای وسیله نقلیه دیگری مناسب نیست.

آشنایی با انواع روغن موتور

در این متن هر آنچه که درباره انواع روغن موتور، ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن‌ها باید بدانید را به صورت مختصر و مفید تشریح شده است.

روغن موتور چیست؟

روغن موتور در علوم مکانیکی و صنعت خودرو، بسیار کاربرد دارد و وظیفه اصلی آن، روان‌کاری و محافظت از تک‌تک قطعات سخت پیشرانه است. این مایع در انواع اتومبیل از دو ماده اصلی روغن پایه و مواد افزودنی تشکیل می‌شوند.

در واقع روغن پایه جهت ترکیب با آب و جلوگیری از اصطکاک بین قطعات که با هم درگیری‌های بسیاری دارند، استفاده می‌شود.

انواع مواد افزودنی در روغن موتور

روغن پایه موتور به تنهایی در برابر دمای زیاد، مقاوم نیست؛ بنابراین سازندگان از ماده‌های دیگری تحت عنوان مواد افزودنی کمک می‌گیرند تا کارکرد مایع روان کننده را با کنترل دما، بهتر و طول عمرش را بیشتر کنند.

آشنایی با انواع روغن موتور

این ترکیبات شامل موارد زیر می‌شود:

  1. · پاک کننده

این ماده با هدف تمیز کردن محفظه داخلی پیشرانه خودرو، انواع کثیفی‌ها را در هوا معلق نگه می‌دارد تا بر روی قطعات ننشسته و عملکرد آن‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد.

  • مواد ضد ضربه

وظیفه کنترل حدودی فشار ضربات غیرمعمول وارده بر پیشرانه بر عهده این ماده موجود در روغن موتور است.

  •  ضد زنگ و ضد خوردگی

مایع مذکور، مانع از زنگ زدگی و خوردگی قطعات پیشرانه در برابر رطوبت و گازهای تولید شده در محفظه موتور می‌شود.

· مواد ضد سایش

این ماده افزودنی به عنوان یک لایه محافظ بر روی قطعات می‌نشیند تا مانع برخورد مستقیم فلز با فلز شود.

· آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان نقش بسیار مهمی دارد؛ بدون وجود آن، شما با تشکیل لجن در محفظه پیشرانه مواجه خواهید شد که علاوه بر کثیفی بسیار زیاد، به قطعات هم آسیب می‌زند.

· ماده گران‌روی

ماده مذکور که به تازگی در برخی از روغن موتورها اضافه شده است؛ توانایی به جریان انداختن مایع در دمای پایین‌تر از حد معمول را هم دارد.

انواع روغن موتور خودرو

در این بخش، انواع مایع روان کننده را از لحاظ ویژگی‌های آن‌ها، مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ ناگفته نماند که هدفمان، معرفی برند خاصی نیست. انواع روغن پیشرانه به چهار دسته کلی زیر تقسیم می‌شود:

1. روغن پیشرانه مینرال

این نوع مایع روان‌کننده که از آن با نام روغن موتور معدنی هم یاد می‌کنند، جز محصولات قدیمی‌ محسوب می‌شود که امروزه با ظهور مواد جدید با کیفیت‌تر، طرفداران زیادی ندارد. البته برخی معتقدند که قدرت روان‌کاری مینرال به دلیل استفاده از نفت در آن، بسیار زیاد است.

2. روغن موتور صنعتی

روغن پیشرانه صنعتی یا سنتتیک شامل روغن پایه، مینرال و تعدادی ماده افزودنی است و تحت تاثیر یک فرایند شیمیایی به وجود می‌آید؛ در حالی که تولید مورد قبلی بر پایه نفت خام بود. روغن موتور صنعتی، مزایای بیشتری نسبت به نوع مینرال دارد و بسیاری از آن استفاده می‌کنند.

3. روغن موتور نیمه سنتتیک

روغن پیشرانه مذکور ترکیبی از نوع سنتیتیک و مینرال است. مزیت نیمه سنتتیک، مقاومت بالای آن در برابر دماهای زیاد بوده؛ اما کیفیت کمتری نسبت به انواع قبلی در روان‌کاری دارد.

4. روغن موتور فلاشینگ

مایع فلاشینگ در انواع خودروهای هیبریدی استفاده می‌شود و بیشتر شبیه به آب است. این ماده، بیشتر وظیفه تمیز کردن پیشرانه را به عهده داشته و خاصیت روان‌کنندگی زیادی ندارد.

مراحل کار به این صورت است که در ابتدا، باید روغن کثیف قبلی را از محفظه خارج کرده و فلاشینگ را جایگزین آن کنید؛ سپس پیشرانه را به مدت ۱۰ دقیقه به صورت درجا روشن کرده تا فرایند تمیز شدن تکمیل شود. در نهایت ماده فلاشینگ را خالی کرده و از روغن موتور جدید استفاده کنید.

نحوه انتخاب روغن موتور مناسب

نخستین کاری که برای انتخاب روغن مناسب باید انجام دهید؛ مراجعه به دفترچه راهنمای اتومبیل خودتان است. خودروساز در بیشتر مواقع، روغن سازگار با محصول خود را معرفی می‌کند؛ اما گاهی، هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌شود. در شرایط مذکور، بهتر است که از مایع روان کننده مینرال استفاده کنید.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که اگر توصیه خودروساز نوع سنتتیک است؛ هرگز از انواع دیگر (معدنی یا نیمه سنتتیک) استفاده نکنید که امکان آسیب رساندن جدی به پیشرانه وجود دارد. اما برعکس آن، زمانی که پیشنهاد کمپانی نوع مینرال است؛ استفاده از انواع دیگر خطرآفرین نیست.

تعویض روغن موتور

شما باید به صورت مرتب، روغن پیشرانه اتومبیل خود را تعویض کنید. زیرا این مواد، پس از مدتی به دلیل انواع آلودگی‌ها که در اثر گردش به وجود آمده‌اند؛ نه تنها خاصیت خود را از بابت روان‌سازی از دست می‌دهند، بلکه با به جریان درآوردن کثیفی‌ها در خودرو به قطعات نیز آسیب می‌رسانند. توصیه ما به شما تعویض روغن موتور همزمان با فیلتر آن است.