سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن های سردخانه و انواع آن

روغن های سردخانه و انواع آن

برای روان سازی و همچنین خنکاری قطعات داخل از روغن کمپرسور استفاده می شود. در گذشته و با وجود مبرد های CFC استفاده از روغن های معدنی بسیار متداول بود ولی بعد از اینکه سی اف سی ها از رده خارج شدند، به دلیل اینکه روغن قبلی با مبردهای جدید ناسازگاری داشت، احتیاج به تعویض آن موجب وارد شدن روغن های جدیدتر به بازار تبرید و سردخانه شد. لازم به ذکر است که به علت ترکیب شدن روغن تبرید و مبرد همیشه مقداری روغن به همراه مبرد وارد سیکل می گردد و پس از طی شدن در سیستم به کمپرسور باز می گردد.

انواع روغن سیستم سرمایشی:
•  روغن مینرال (MINARAL OIL) یا روغن  معدنی که مخفف آن MO  است و مناسب برای گاز های CFC مانند R12  و R22 می باشد.
•  رغن پلی استر (POLYOL ESTER OIL) یا روغن مصنوعی که مخفف آن POE است و برای گاز هایی مانند R-134 مناسب می باشد.
•  روغن اکلیل بنزن (ALKYL BENZENE OIL) که مخفف آن AB  می باشد و ترکیبی تقریبا همانند روغن معدنی دارد و در بعضی موارد به جای روغن معدنی از آن استفاده می گردد.
•  روغن پلی آلفا (POLY ALPHA OLEFIN OIL) که مخفف آن PAO می باشد
•  روغن (POLYALKYLENE GLYCOL) که مخفف آنPAG می باشد
•  روغن (POLYVNTL ETHR) که مخفف آن PVE می باشد.لازم به ذکر است که در سیستم تبرید و سردخانه به صورت متداول از روغن پلی استر و و روغن مینرال استفاده می گردد و توصیه می گردد به هیچ عنوان روغن PO و MO با یکدیگر ترکیب نشوند.
نکته دوم که هنگام تعویض روغن باید به آن توجه نمود این است که روغن پلی استر به شدت جاذب رطوبت می باشد و در صورتی که رطوبت به آن وارد گردد ترکیبی اسیدی به وجود می آورد که باعث فرسایش و سوختن سیم پیچ موتور کمپرسور می گردد.

برند های معتبر روغن تبرید:
به طور کلی چندین و چند شرکت مختلف به تولید روغن سردخانه و تبرید می پردازند و مارک های معتبر روغن موجود در بازار ایران به شرح زیر می باشد.

1.روغن شل shell بزرگترین و معتبرترین برند
2.روغن سانیسو SUNISO  که در دو نوع معدنی GS و پلی استر SL در بازار ایران موجود می باشد که روغن سانسیو جزو پرمصرف ترین روغن در سیستم تبرید می باشد.
3. روغن بیتزر BITZER که عموما در کمپرسور های ساخت همین شرکت مورد استفاده می باشد و از کیفیت بالایی برخوردار است. روغن بیتزر در مدل های (BSE32-BSE55-B5.2-B100-BES170-B320 SX) قابل ارائه در حجم های 1لیتری، 5 لیتری و 10 لیتری قابل ارائه می باشد.
4.روغن کمپرسورگالف GULF که از نظر کیفیت مرغوبیت بسیار خوبی دارد و در سیستم های تبرید با زمان کارکرد بالا مورد مناسبی می باشد و در حجم های 4 لیتری، 20 لیتری و 208 لیتری قابل ارائه می باشند.
برخی برند های مطمئن با نام های روغن شل، روغن دانفوس و روغن هانبل نیز در سیستم های تبرید مورد استفاده قرار می گیرد که گروه صنعتی فامکو به عنوان نمایندگی روغن کمپرسور در ایران توانایی ارائه برند های اصلی روغن کمپرسور تبرید را دارا می باشد.

قیمت روغن کمپرسور
قیمت روغن کمپرسور بسته به فرایند تولید آنها مختلف می باشد که نوع PAG، MO و POE به ترتیب گرانترین و ارزانترین روغن کمپرسور تبرید می باشند.

لوله کشی در سیستم تبرید:
در زمان کارکرد کمپرسور همیشه مقداری روغن به همراه گاز مبرد وارد سیکل تبرید می گردد و این روند اگر تا حد مجاز باشد منجر به افزایش راندمان سیستم تبرید ولی در صورت ازدایاد خروج روغن از کمپرسور کارکرد قطعات سیستم به خصوص اوپراتور وکندانسور را دچار اختلال می کند. علاوه بر این در صورت ادامه این روند، کمپرسور با کمبود روغن مواجه می شود و با پر شدن کندانسور و اوپراتور از روغن ظرفیت آنها به شدت کاهش می یابد.
هرچند کمپرسورها در چنین شرایطی توسط روغن ذخیره شارژ می گردد و سطح روغن تا حدی جبران می شود ولی به دلیل خروجی زیاد روغن همچنان سایر قسمت ها با اختلال زیاد کار می کنند. بنابر این هیچ چیز به اندازه لوله کشی مناسب، توانایی برقرار کردن بالانس روغن در سیستم را ندارد.