سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن موتورها و تاثیر روانکاری آن در مصرف سوخت

روغن موتورها و تاثیر روانکاری آن در مصرف سوخت

عوامل موثر در زمان کارکرد روغن موتور

1) شرایط کاری موتورها، مانند رانندگی با سرعت بالا، رانندگی با بار بیش از حد استاندارد در جاده‌هایی با شیب زیاد، درجا کار کردن زیاد موتور در ترافیک‌های سنگین، رانندگی با سرعت بالا در هوای سرد قبل از گرم شدن روغن موتور، خاموش و روشن نمودن موتور به دفعات زیاد در هوای سرد و رانندگی در جاده‌های خاکی و گرد و غبار به مدت طولانی.

2) کیفیت احتراق موتور (تنظیم به موقع موتور و رفع ایرادات برقی و سوخت‌رسانی)

3) کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی

4) کیفیت فیلترهای هوا و روغن و تعویض به‌موقع آنها

آزمایش های پیشرفته امروزی نشان می دهد استفاده شرکت های مختلف تولید کننده روغن که همزمان روغن های پایه را نیز خود تولید می کنند، از نانو روانکارها باعث افزایش بهره وری مصرف سوخت در موتور خودروها شده و تا ۵ درصد موجب کاهش مصرف سوخت می گردد. این نانوروانکارها موجب کاهش دمای موتور شده و میزان آلودگی صوتی موتور را به طرز چشمگیری کاهش می دهند. بنابراین چنانچه از روغنی استفاده کردید که المان های کاهش مصرف سوخت FE را دارا بود و استفاده از آن موجب کاهش سروصدای موتور خودرو شد، مطمئنا از نانوروانکارها در آن روغن استفاده شده است.
استفاده از نانوذرات (نانوروانکارها) در روغن از ۷ سال پیش شروع شده و علاوه بر نقش بسیار موثری که در کاهش سایش و اصطکاک  در روغن ها داشته اند، اخیرا نقش های دیگری را نیز برای آن ها به اثبات رسانده اند.
مکانیزم روانکاری این ذرات بر اساس لیز کردن محیط و چسبندگی مانند یک لایه فیلم مانند بر روی سطوح برای کاهش سطح اصطکاک و سایش می باشد. وقتی که به عنوان یک ماده افزودنی در گریس ها و یا روانکارها ( روغن های موتور و گیربکس) مورد استفاده قرار می گیرند، این نانوذرات به طور قابل توجهی موجب افزایش خواص روان کننده  (روغن یا گریس) با توجه به پوشش مناسبی که در برابر اصطکاک نسبت به  روان کننده های بدون این افزودنی ها،ایجاد می کنند، می شوند. در زمان استفاده از این نانوذرات یک سری قطعات متحرک در روغن به نام تریبوفیلم ها (tribofilm) حضور دارند که مدت زمان روانکاری را افزایش داده و همچنین به عنوان یک منبع اضطراری در زمان هایی که نشتی روغن موجب کاهش سطح روغن می گردد، خواهند شد. به همین خاطر بالانگه داشتن سطح آمپر روغن در موتورهایی که از این نوع روغن ها استفاده می کنند، از ویژگی هایی است که استفاده از آن ها را به یک مزیت مهم تبدیل می کنند  و همچنین کاهش روغن کمترین میزان اثرگذاری بر روی موتور را داشته و از آسیب های احتمالی جلوگیری می کنند.

چرب کنندگی و روانکاری فوق العاده روغن هایی که در خود از این نانوذرات استفاده می کنند نیز توسط پروفسور جی مارتین از اکول سانترال لیون، فرانسه نشان داده است که ضریب اصطکاک و سایش بین سطوح فلزی بسیار کاهش می یابد.