سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن توربین و وظایف روانکاری آن

روغن توربین و وظایف روانکاری آن

روغن توربین از دسته روغن های گردشی می باشد که باید خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ویژه ای برای انجام وظایف مورد نظر در توربین باشد.

1-   روانکاری یاتاقان ها، چرخ دنده ها و کوپلینگ ها.

2-   انتقال حرارت و خنک کاری در یاتاقان ها.

3-   عملکرد مناسب هیدرولیکی.

4-   محافظت از زنگ زدگی و سایش.

5-   جلوگیری از اکسیداسیون.

6-   جلوگیری از خوردگی و سایش.

7-   جداپذیری از آب و هوا.

8-   جلوگیری از کف کردن

با توجه به اینکه بخش عمده ای از خواص فوق توسط روغن پایه تامین می گردد، لذا انتخاب روغن پایه در روغن های توربین از اهمیت بالایی برخوردار است.

روغن های توربین در نوع پایه معدنی و سینتتیک برای مصارف متفاوت تولید می گردد.استفاده از روغن سینتتیک باعث افزایش کارایی و کیفیت توربین می گردد و زمان تعویض روغن توربین را به تعویق می اندازد. این روغن در توربین های گازی،آبی،بخار و توربو کمپرسورها استفاده می گردد.از ویژگی های مهم روغن توربین می توان به پایداری عالی در برابر اکسیداسیون و حرارت،نقطه جوش بالا،جلوگیری از ایجاد لجن و رسوب و هر گونه آلودگی،مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی و خاصیت جداپذیری از آب اشاره کرد.روغن های توربین در گریدهای مختلف ۳۲،۴۶،۶۸،و ۱۰۰ تولید می گردد.برای استفاده از روغن توربین باید تاییدیه یا استاندارد های سازنده توربین مانند Alstom,general Electric که از بزرگ ترین تولید کننده های توربین در جهان هستند را داشته باشد.

حجم مخزن روغن یک توربین به چندین هزار لیتر می رسد. هزینه های سنگین توقف توربین برای تعویض روغن و همین طور حجم بسیار زیادی از روغن که باید تعویض شود از عواملی هستند که باعث می شوند تا بازه های زمانی تعویض کامل روغن طولانی باشد. ضمن این که به دلیل حجم زیاد روغن ، استفاده از روغن های سنتزی مقرون به صرفه نیست.در نتیجه در ساخت روغن مخصوصا انتخاب روغن پایه، نحوه روانکاری و مهم تر از آن کنترل وضعیت روغن توربین دقت بسیار زیادی لازم است تا روغن توربین عمری طولانی داشته باشد.در کل روغن توربین به روغن هایی گفته می شود که از آن ها در سیستم کنترل و روانکاری توربین ها برای برآورده کردن نیازمندی های مکانیکی-دینامیکی زیر استفاده می شود:
روانکاری هیدرودینامیک  همه یاتاقان ها و روانکاری دنده های سیستم توربین ژنراتور
-خنک کاری سیستم توربین و ژنراتور
-انتقال قدرت در چرخه های کنترل و ایمنی
-جلوگیری از اصطکاک و سایش دنده ها در زمانی که توربین متوقف شده است.