سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

رنگ روغن موتور و روانکاری آن

رنگ روغن موتور و روانکاری آن

رنگ روغن موتور به تنهايي معیاری مناسب جهت تشخيص كيفيت روغن موتورنيست البته توسط افراد حرفه ای و همراه با انجام آزمایش های مربوطه، می توان در مورد کیفیت روغن اظهار نظر نمود. مواد افزودني (ادتیو)  مورد استفاده در روغن موتور، اکثرا موجب تيره شدن رنگ آن مي شوند. از طرف دیگر برخی از روغن ها، به دلایل خاصی حاوی رنگ می باشند که این رنگ به صورت عمدی به روغن اضافه می شود که مهمترین دلیل آن شناسایی روغن است. به عنوان مثال روغن دنده اتوماتیک خودرو طبق استاندارد باید دارای رنگ قرمز باشد تا از اختلاط آن با روغن های دیگر جلوگیری شود، زیرا سبب ایجاد ناسازگاری می شود.

اما در بیشتر روغن های تولیدی رنگ روغن ناشی از روغن پایه مصرفی و مواد افزودنی آن است و بسته به این که روغن پایه و مواد افزودنی چگونه و از کجا تامین شده باشد رنگ روغن ممکن است از زرد بسیار کمرنگ تا قهوه ای تیره تغییر کند.
برای روغن های معدنی به علت وجود اختلاف در روغن های پایه در رنگ و یا تیرگی آنها، تغییرات جزئی قابل مشاهده می باشد. بطور کلی رنگ روغن های معدنی با ناخالصی های ترکیبات گوگرد و آروماتیک در ارتباط می باشد. در روغن های پایه تیره تر، معمولا این ناخالصی ها بیشتر رویت می شود. رنگ تیره، بیشتر در روغن های معدنی با ویسکوزیته بالاتر قابل مشاهده می باشد. بعضی ادتیوهای خاص همچون آنهایی که دارای گوگرد می باشند در رنگ روغن موتور تاثیر گذار می باشند. برای مثال مواد پاک کننده ای همچون کلسیم سولفانات ها رنگ روغن نهایی را بطور قابل ملاحظه ای تیره تر می کنند.

در هر حال ذکر چند نکته در مورد رنگ روغن موتور الزامی می باشد:

۱- روغن کارنکرده در هر صورت باید شفاف باشد. کدر بودن روغن نشانه چندان خوبی نیست. عدم انحلال مناسب مواد افزودنی، ورود مواد آلاینده خارجی خصوصا آب و ناسازگاری مواد افزودنی حاصل از اختلاط روغن ها، از دلایل کدر شدن روغن ها است.
۲- اضافه کردن رنگ هایی نظیر سبز و زرد فسفری به روغن تاثیری در کیفیت آن نداشته و عموما برای جلب نظر مشتری انجام می شود.
۳- در مورد رنگ روغن های پایه باید گفت معمولا هرچه روغن پایه با کیفیت تر و مرغوب تر باشد دارای رنگ روشن تری است. که البته باز یک حکم کلی نیست!

رنگ روغن موتور مرغوب در اثر جذب براده هاي فلزات ناشي از سايش قطعات روي يكديگر، دوده ناشي از احتراق، گرد و غبار و ساير آلاينده ها، تيره‌تر مي شوند. اما تفاوت روغن كاركرده و كارنكرده در شفافيت آن‌هاست، به طوري كه روغن مناسب و داراي افزودني هاي ويژه، شفاف و كمي تيره است. اما روغن كاركرده علاوه بر تيره بودن، كدر هم مي باشد و اين كدر (سياه) شدن رنگ روغن موتور حين كاركرد، نشانه افت كيفيت روغن نبوده، بلكه نشانه عملكرد صحيح روغن در موتور و مصرف تدريجي افزودني هاي روغن موتور است و لذا سياه شدن رنگ روغن موتور نشانه فرا رسيدن زمان تعويض آن نبوده و تا كيلومتر پيمايش توصيه شده خودروساز و شركت توليد كننده روغن موتور، كارايي لازم را خواهد داشت. بنابراين چنانچه رنگ روغن پس از مدتي كاركرد تغيير نكند، نشانه عدم توانايي انتقال مواد زائد و رسوبات از لابه لاي قطعات و در نتيجه نامناسب بودن آن است.