سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

انتخاب گرانروی مناسب برای گریس سرعت بالا

انتخاب گرانروی مناسب برای گریس سرعت بالا

گرانروی روغن پایه‌ی گریس مورد استفاده در یاتاقان‌های پرسرعت چقدر است؟

انتخاب گرانروی مناسب برای گریس سرعت بالا از اهمیت خاصی برخوردار است.روغن پایه‌ی مورد استفاده در گریس باعث جداسازی دو سطحی می‌شود که احتمال تماس آن‌ها وجود دارد. بنابراین، انتخاب گرانروی مناسب بسیار مهم است. یکی از روش‌های معمول برای تشخیص گرانروی مناسب، محاسبه ضریب سرعت است. ضریب سرعت از ضرب کردن سرعت یاتاقان (دور در دقیقه) در قطر گام (اگر از روش NDm استفاده می‌شود) بدست می‌آید. وقتی سرعت یاتاقان افزایش می‌یابد، ضریب سرعت نیز افزایش می‌یابد. اگر سرعت یاتاقان و ضریب سرعت افزایش یابند، گرانروی باید کاهش یابد.

همانطور که می دانید، برای ضریب سرعت نزدیک به ۶۰۰ هزار، گرانروی روغن پایه کمتر از ۷۰ سانتی استوکز (در ۴۰درجه سانتی گراد) مناسب است. در کاربردهای پرسرعت، دما بالاتر است و عمر گریس کاهش می‌یابد، بنابراین خواص کلی گریس باید برای تحمل چنین شرایطی طراحی شود.

گرانروی کاری به دمای کاری واقعی وابسته است. برای ضریب سرعت ۴۰۰ هزار و دمای کاری پایین‌تر از ۶۰درجه سانتی گراد، به حداقل درجه گرانروی ۲۲-۱۵ نیاز است. اگر دمای کاری به ۱۰۰درجه سانتی گراد برسد، حداقل درجه گرانروی باید ۴۶-۳۲ باشد. استفاده از گرانروی بیشتر نیز قابل قبول است و می‌تواند به حفاظت بهتر کمک کند به شرطی که مقدار آن بیش از حد نباشد و به افزایش بیش از حد دما، خرابی زودهنگام گریس یا از کار افتادن یاتاقان منجر نشود. بنابراین، معمولا درجه گرانروی ۶۸ یا بیشتر برای این کاربردها انتخاب می‌شود.

نوع غلیظ کننده(Thickener)، غلظت و عدد NLGI نیز باید در نظر گرفته شوند. از آنجا که تعداد این عوامل زیاد است، بهتر است از گریس‌ های مخصوص  دما بالا یا سرعت بالا استفاده شود. فرمول این گریس‌ها مخصوص استفاده برای چنین شرایطی تنظیم شده است. برای مثال، خواص گریس از جمله پایداری ساختاری، مقاومت در برابر اکسیداسیون، حفاظت در برابر سایش و خوردگی، و غیره همگی برای کاربردهای سرعت بالا می باشد.

از آنجا که دما در این کاربردها بالاتر است، اغلب روغن پایه‌ی ترکیبی و سیستم افزودنی پیشرفته، مخصوصا برای یاتاقان‌ها، پیشنهاد می‌شوند. بسته به شرکت سازنده، غلیظ کننده‌های مختلفی از جمله پلی اوره و لیتیم استفاده می‌شوند. این غلیظ کننده‌ها باید خواص خوبی داشته باشند و با افزایش سرعت یاتاقان باعث افزایش دما نشوند.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که عمر گریس در یاتاقان‌های پرسرعت معمولا کمتر است. برای افزایش دوام یاتاقان بهتر است گریس‌ کاری به دفعات بیشتر انجام شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.