سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

نکات مهم برچسب روغن موتور

نکات مهم برچسب روغن موتور

در هنگام خرید روغن موتور باید به اطلاعات درج شده برروی برچسب آن توجه کنیم.اطلاعاتی چون:

۱- غلظت و یا خاصیت چسبندگی(ویسکوزیته): اطلاعات مربوط به ویسکوزیته خواص و توانایی روانکار را در هنگام تغییر دما بیان می کند. در دمای بالا خاصیت کلیه مواد روغن نیز روان تر و به اصطلاح عامیانه شل تر می شود که در نتیجه آن احتمال آسیب موتور بالا می رود. بنابراین بسیار مهم است که از روغنی استفاده شود که ویسکوزیته آن به مقدار مناسب باشد تا در دمای بالای موتور خاصیت چسبندگی خود را حفظ کرده و تمامی قسمتهای موتور را روانکاری کند. همچنین به دلیل خاصیت انقباضی مواد در سرما روغن موتور نیز سفت تر شده و کارایی خود را نسبت به فصول عادی از دست می دهد که با افزودن ادتیو به روغن پایه از سفت شدن آن جلوگیری شده تا روغن توانایی روانکاری کلیه قطعات موتور را داشته باشد. این ویژگی با خصوصیت SAE اندازه گیری می شود.

۲- روغن پایه: برای تولید روغن موتور با توجه به تکنولوژی و نوع ساخت موتور از روغن های متفاوتی استفاده می شود که هر یک از این روغن ها Base و یا پایه متفاوتی دارند . خصوصیات روغن های پایه با یکدیگر متفاوت بوده و تنها نقطه مشترک تمامی روغنها وجود ماده تشکیل دهنده ای بنام روغن پایه است که ۷۵ تا ۸۵ درصد حجم روغن موتور را تشکیل می دهد و به دو صورت معدنی (Mineral) و مصنوعی ((Synthetic موجود است.

۳- نوع موتور: اشاره دارد به نوع موتور (بنزینی یا دیزلی)

۴- گواهی سازنده: پس از تست کارایی ، روغنها توسط سازندگان خودرو گواهی می شوند. به طور مثال سازندگان ذیل محصولات توتال را تایید و گواهی نموده اند:

اتومبیل: مرسدس بنز، رنو ، پژو ، فلوکس واگن ، سیتروئن ، فورد ، فیات ، پورشه ، BMW

خودروهای سنگین: MAN ، MB ، ولوو ، RVI

۵- معیارها: خصوصیات API و ACEA نشاندهنده کیفیت هستند که توسط سازندگان مورد تایید قرار می گیرند.

انستیتو نفتی آمریکا,API برای طبقه بندی روغن ها بر چسب کیفیت و فناوری ساخت آنها کد بندی خاصی ابداع نموده است . حرف اول ، معرف نوع موتور محل مصرف ( حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای برای خودروهای بنزینی )‌ و حرف دوم ، نشاندهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود . به این مفهوم که حرف A پایین ترین سطح کارایی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت . مانند SG , SJ , SL , SM ,… سطوح کارایی بالاتر ، نشان از میزان افزودنی های بیشتر در روغن بوده و در تست ازمایشگاهی و عملکردی ، شرایط حادتری را تحمل می کنند . افزودنی های مختلف ، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حراری و فشار زیاد موتور بهینه می کنند .

روغن های توصیه شده توسط شرکت های سازنده خودرو دارای خواص لازم بوده و نبایستی افزودنی های متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه نمود . زیرا موجب اختلال در عملکرد و خواصی که از باتدا در روغن وجود دارد می شوند.

نکات مهم:

۱٫ سیاه نشدن روغن در حین کارکرد ، نشانه مرغوبیت آن نیست بلکه به این معناست که روغن قابیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصی را نداشته است.

۲٫ از ترکیب چند روغن با یکدیگر و مصرف همزمان آنهادرموتور خودداری نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.