روغن کمپرسور
روغن کمپرسورReviewed by پارسیس سگال پویا on Dec 15Rating: 5.0روغن کمپرسورکمپرسور پیستونی متشکل از یک الکتروموتور و یک مخزن ذخیره هوا و یک هواساز هستند. هواساز کمپرسور پیستونی تا حدود زیادی شبیه به موتور اتومبیل می باشد. فلکه کمپرسور به وسیله تسمه ای که به پولی روی الکتروموتور متصل است به چرخش در می آید.

روغن کمپرسور

کمپرسور پیستونی متشکل از یک الکتروموتور و یک مخزن ذخیره هوا و یک هواساز هستند.
هواساز کمپرسور پیستونی تا حدود زیادی شبیه به موتور اتومبیل می باشد. فلکه کمپرسور به وسیله تسمه ای که به پولی روی الکتروموتور متصل است به چرخش در می آید.

چرخش فلکه کمپرسور منجر به به گردش در آمدن میل لنگ کمپرسور شده و در پی آن شاتون ها، پیستون ها را درون سیلندر بالا و پایین می برند.
هر بار که یک پیستون پایین می آید سوپاپ مربوط به آن پیستون باز شده و هوای محیط به داخل سیلندر مکیده می شود و در زمان بالا رفتن پیستون هوا فشرده شده و به مخزن کمپرسور منتقل می شود.

چرا کمپرسور پیستونی نیاز به روغن دارد؟

بالا و پایین رفتن پیستون ها درون سیلندر با سرعت بسیار بالایی اتفاق می افتد . در هر دقیقه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بار این رفت و برگشت اتفاق می افتد. در اثر این جابجایی سریع دما بسرعت بالا می رود.
برای کاهش دما و روان حرکت کردن پیستون ها درون سیلندر نیاز به یک روان کار می باشد.
روغن وظیفه روانکاری و تسهیل حرکت پیستون ها درون سیلندر را به عهده دارد.

در صورتی که هواساز کمپرسور مدتی بدون روغن کار کند، بر اثر داغ شدن و انبساط، پیستون ها درون سیلندر گیر کرده و قفل می شوند و در حال شکسته شدن شاتون ها کمپرسور حتمی است.
علاوه بر این ممکن است شاتون ها هم روی شفت میل لنگ خوردگی ایجاد کنند و در نهایت هم سطح سیلندر خط بی افتد هم باعث خرابی شاتون، میل لنگ و پیستون شود . در این وضعیت هزینه تعمیر کمپرسور به دلیل خرابی زیاد قطعات بالا خواهد بود