روغن جعبه دنده و روانکاری قطعات
روغن جعبه دنده و روانکاری قطعاتReviewed by پارسیس سگال پویا on Jul 28Rating: 5.0روغن جعبه دنده و روانکاری قطعاتواسکازین یا روغن جعبه‌دنده خودرو روانسازی است که برای روانکاری قطعات متحرک موجود در جعبه‌دنده (گیربکس، دیفرانسیل وجعبه‌فرمان خودرو)استفاده می‌شود و معادل کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) می باشد که با روغن موتور فرق دارد.

واسکازین یا روغن جعبه‌دنده خودرو روانسازی است که برای روانکاری قطعات متحرک موجود در جعبه‌دنده (گیربکس،  دیفرانسیل وجعبه‌فرمان خودرو)استفاده می‌شود و معادل کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) می باشد که با روغن موتور فرق دارد.

مشخصه های عمومی لازم برای روغن­های دنده:

گرانروی مناسب: روغن‌دنده باید دارای گرانروی مناسب برای تشکیل یک لایه‌ی پایدار روغن در یک سرعت و درجه‌ حرارت مشخص باشد. گرانروی یکی از اساسی‏ ترین ویژگی‏ها برای اطمینان از ایمنی دنده‏ ها و کارکرد بدون صدای آنها می‏باشد.گرانروی مناسب در درجه‌حرارت عملکرد تضمینی بر توزیع روغن به تمام سطوح و تشکیل لایه‌های روغن در سرعت‌ها و فشارهای موجود می‌باشد.

خواص ضدزنگ و ضدخوردگی: خاصیت ضد‌زنگ‌ برای محافظت سطوح فلزی در برابر زنگ‌زدگی است. روغن‌دنده‌ها نباید خورنده‌ باشند، بلکه باید از خوردگی شیمیایی سطوح‌ فلزی جلوگیری کنند. به منظور جلوگیری از خوردگی و مخلوط‌شدن مواد حاصل از زنگ ‏زدگی و خوردگی با روغن، روانکار و محیط روانکاری باید از نظر شیمیایی خنثی باشند.

پایداری در برابر کف‌کردن (جلوگیری از تشکیل کف): از آنجا که در صورت تلاطم و هم‌خوردن روانکار و در نتیجه ایجاد کف در روغن، لایه‏ ی روغن مناسب و خوبی بر روی دندانه ‏ها و دنده تشکیل نمی‏شود، بنابراین ضدکف بودن از نیازهای بسیار مهم و اصلی روانکار است. این ویژگی از تشکیل مقادیر بیش از حد کف در مخازن و جعبه‌دنده‌ها جلوگیری می‌کند.

آبگریزی: از آنجا که رطوبت موجود در محیط اطراف سیستم دنده به هنگام پایان کار دنده‏ها تمایل به میعان دارند، از این‌رو روان­کار باید توانایی جداسازی و دفع آب و یا رطوبت را داشته باشد. روغن‌ باید دارای قدرت جداشدن سریع از آب و حفاظت در برابر تشکیل امولسیون‌ داشته باشد.

حفاظت سطوح در برابر خراش: روغن‌دنده باید مانع خراشیدگی سطوح دندانه‏ های تحت فشار و بار زیاد شود.

جلوگیری از سایش سطوح: این ویژگی در روانکار موجب کاهش سایش، آسیب‌دیدن و از کار افتادن زود هنگام  دنده‏ها می‏شود.

پایداری : این ویژگی در روغن امکان استفاده از آنرا برای مدت طولانی‏تری فراهم می‏کند.

روان‏سازی: این ویژگی در کاهش اصطکاک مؤثر است.

چسبندگی: چسبندگی روغن‏‌دنده‌ از هدر ‌رفتن روغن در اثر نیروی گریز از مرکز در سرعت‌های بالا جلوگیری می‏کند.

سازگاری با کاسه ‏نمدها و آب بندها: سازگاری روغن‌دنده با کاسه‌نمدها، از امکان واکنش یا تخریب روغن و کاسه‌نمد جلوگیری می‌کند.