سلام ، به سایت شرکت پارسیس سگال پویا خوش آمدید.

روغن توربین چیست؟

روغن توربین چیست؟

روغن توربین چیست؟

توربین های صنعتی به طور گسترده در صنعت برق به عنوان محرک های اصلی استفاده می شود. این ماشین آلات معمولاً با برنامه های مداوم کار می کنند.( روغن توربین چیست؟ )

متخصصان تعمیر و نگهداری با توجه به شرایط بسیار شدید توربین که مربوط به دوره های طولانی مدت در کار است، مانند درجه حرارت بالا، آلودگی آب و مدت زمان طولانی در سرویس، با استفاده از تاکتیک هایی که عملکرد تجهیزات را افزایش می دهند، شدیدا مورد توجه قرار می دهند.

روغن توربین چیست؟
روغن توربین چیست؟

روانکاری در عملکرد بهینه توربین ها نقش اساسی دارد. انتخاب یک روان کننده نامناسب می تواند عواقب سنگینی از جمله خاموشی غیر منتظره و هزینه های بالای کار را در پی داشته باشد که با تمیز کردن مکرر و فیلتر کردن سیستم های روغن کاری و بازرسی از یاتاقان های ژورنالی همراه است.

با توجه به هزینه های زیاد و مشکلات زیست محیطی که تغییر روغن در توربین ها به دنبال دارد، در سال های اخیر علاقه به نظارت بر شرایط کارکرد روغن این تجهیزات افزایش یافته است.( روغن توربین چیست؟ )

روغن توربین به طور کلی تحت شرایط دما و فشار بالا قرار دارد، بنابراین برای اطمینان از عملکرد مداوم توربین باید خواص خوبی را داشته باشد مانند:

  1. ویسکوزیته مناسب که بستگی به نوع توربین دارد، مانند توربین های بزرگ یا توربین های دریایی با گیربکس های دنده ای باشند.
  2. ظرفیت بالای جداسازی آب از روغن که قابلیت تخریب پذیری خوب در این نوع توربین ها معمولاً تشکیل امولسیون آب در روغن وجود دارد. وجود آب ممکن است به دلیل چگالش، نشتی و غیره باشد و روغن باید سریعاً از آب جدا شود.
  3. غیر خورنده و از تشکیل زنگ جلوگیری کند. هر دوی این اثر بر روی اجزای فلزی رخ می دهد، اما توصیه می شود آنها را از هم تفکیک کنید. خوردگی یک واکنش شیمیایی است که توسط محصولات اکسیداسیون موجود در روغن ایجاد می شود و ممکن است برای فلزات خاص خورنده باشد. زنگ زدگی واکنشی است که در اثر وجود آب و هوا روی آهن و فولاد ایجاد می شود.( روغن توربین چیست؟ )
  4. پایداری در برابر اکسیداسیون به دلیل اینکه روغن ها در معرض دمای بالا یا در تماس با هوا اکسید می شوند و باعث تشکیل اسیدها و ترکیبات اکسیداسیون می شوند.
  5. مقاومت در برابر کف کردن که در واقع فوم به دلیل تماس مداوم با هوا، خواص روان کننده ها را تغییر می دهد و باعث اکسیداسیون آنها می شود.
  6. ظرفیت جداسازی هوا از روغن که از بین بردن سریع هوا از روغن و طراحی سیستم برای جلوگیری از تشکیل امولسیون های روغن و هوا مهم است.
  7. پایداری در ذخیره سازی طولانی مدت که با در نظر گرفتن عمر طولانی این روغن ها، باید پایدار بوده و برای مدت طولانی خواص خود را حفظ کنند.
روغن توربین چیست؟
روغن توربین چیست؟

دلایل اصلی تخریب روغن توربین

  • اکسیداسیون

تمام روغن ها هنگام قرار گرفتن در معرض اکسیژن موجود در جو، در هنگام کار اکسید می شوند.( روغن توربین چیست؟ )

و اکسیداسیون به مخزن محدود نمی شود زیرا هوا در روغن حل می شود. با افزایش درجه حرارت موجود در توربین ها، افزایش سرعت جریان و زمان کوتاه تر بودن مخزن، اکسیژن و روغن فرصت بیشتری برای تعامل دارند.

  • تخریب حرارتی

روغن می تواند در معرض دمای یک توربین قرار گیرد که باعث تغییر شیمیایی روغن پایه و مولکول های افزودنی می شود.

نتیجه این واکنش تشکیل موادی است که به راحتی در روغن حل نمی شوند. سپس مواد در سیستم روغن رسوب می کنند و باعث رسوب و در برخی موارد خرابی تجهیزات می شوند.

  • آلودگی

روغن های توربین در معرض آلودگی های مختلفی مانند آب (به ویژه در توربین های بخار)، گرد و غبار و سایر مواد ورودی مانند مواد شیمیایی که شستشو می دهند.

در حالی که هیچ یک از این ها نتیجه مستقیم تخریب روغن نیستند، اما اغلب به سایر موارد تخریب کمک می کنند. استفاده از فلزات، مانند آهن مس و سرب، واکنش اکسیداسیون را کاتالیز می کند.

آب (به خصوص آب تصفیه شده از نظر شیمیایی) می تواند تأثیرات بسیار نامطلوبی بر روی توانایی پاشش کف و جدا شدن از آب داشته باشد.

  • کم شدن مواد افزودنی

مواد افزودنی ضد اکسیدان هنگام انجام عملکرد خود مصرف می شوند. ضد عفونی کننده ها به ریختن آب در روغن کمک می کنند، اما اگر در معرض آلودگی زیاد آب قرار بگیرند، می توان دستگاه های پاک کننده آب را از بین برد.

  • تست و آنالیز روغن

آزمایشگاه های تست روغن توربین به طور معمول نمونه های مشتری را برای تشخیص تخریب خصوصیات فیزیکی و شیمیایی روغن توربین، آلودگی، ذرات، فلزات و آب کنترل می کنند.

در آزمایش های نظارت بر روان کننده، داده ها با یک روش مفید برای پیش بینی و جلوگیری از خرابی روغن کاری ناخواسته ی روغن توربین بررسی می شوند.

جایگزینی به موقع روان کننده های توربین قدیمی، همراه با نگهداری توربین های مرتبط، ابزارهای موثری هستند که مشتری باید برای محافظت از سرمایه گذاری های خود در ماشین آلات گران قیمت توربین استفاده کند.

روغن توربین چیست؟
روغن توربین چیست؟

تعویض روغن توربین

از نمونه روغن و رسوبات موجود در توربین در فواصل منظم برای معاینه بصری و تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی استفاده کنید.

برای تعیین عمیق تر عمر روغن در آینده، معاینات بصری روزانه معاینات آزمایشگاهی ماهانه را برای سیستم عمومی و شرایط روغن و معاینات آزمایشگاهی شش ماهه را توصیه می شود.

با انجام این کار، شما می توانید شروع خرابی، آلودگی و سایر مشکلات را زود تشخیص داده و اقدامات اصلاحی را برای جلوگیری از خرابی غیرمنتظره و پر هزینه انجام دهید.

نگهداری روغن های توربین های صنعتی

روغن خود را تمیز نگه دارید – حفظ تمیزی روغن توربین برای به حداکثر رساندن تجهیزات و ماندگاری روان کننده مهم است.

آلودگی ذرات، مخرب ترین آلاینده در روغن روانکاری، به طور قابل توجهی از عمر بلبرینگ ها و چرخ دنده ها نیز می کاهد.

سیستم های توربین از چندین منبع در معرض آلودگی هستند و حتی اگر روغن تمیز باشد، رسوبات جمع می شوند. سیستم را مرتباً بازرسی کرده و سیستم فیلتراسیون را تا حداکثر کارایی خود حفظ کنید.

روغن توربین چیست؟
روغن توربین چیست؟

روغن خود را خشک نگه دارید – آلودگی آب دومین آلاینده مخرب در روغن روان کننده است و به دلیل طول عمر و ماندگاری باید در حداقل میزان آن حفظ شود آلودگی آب نه تنها باعث جابجایی فیلم روغن (در موارد آلودگی شدید) می شود، بلکه باعث ایجاد آن می شود.

خرد شدن ترک سطح زیرین به دلیل “رادیکال های آزاد” هیدروژن که هنگام عبور از بین غلتک ها و مسیرهای مسابقه از مولکول های آب جدا می شوند. این ترک خوردگی میکرو (که به آن “تردی هیدروژن” نیز گفته می شود) با گذشت زمان و ایجاد حفره و سوراخ شدن پیشرفت می کند.

( روغن توربین چیست؟ )

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.