انواع روغن های کمپرسور برودتی
انواع روغن های کمپرسور برودتیReviewed by پارسیس سگال پویا on Feb 18Rating: 5.0انواع روغن های کمپرسور برودتیدر دستگاه هایی که دارای قطعات مکانیکی می باشند به وسیله ایجاد فیلم روغن مابین قطعات، عملیات روغن کاری انجام می گیرد.

ویژگی های روغن کمپرسور تبرید
در دستگاه هایی که دارای قطعات مکانیکی می باشند به وسیله ایجاد فیلم روغن مابین قطعات، عملیات روغن کاری انجام می گیرد. اهمیت روغن کاری در دستگاهای دقیق تر مانند کمپرسورها بسیار بیشتر می باشد. عمده تفاوت روغن مصرفی در کمپرسورها وابسته به پارامترهای زیر می باشد:
•  گرانروی یا ویسکوزیته روغن
•  تست تجزیه عناصر تشکیل دهنده
•  استقامت دی الکتریکی
•  عدد خثی سازی روغن تبرید
•  نقطه فلش
•  نقطه بحرانی آتش سوزی روغن انواع روغن کاری در کمپرسورهای باز، سمی هرمتیک و هرمتیک در دو روش پاششی و فشاری انجام می گیرد.

روغنکاری پاششی:
این روش به عنوان روش متداول روغن کاری در کمپرسور هرمتیک یا بسته مورد استفاده قرار می گیرد وروش آن به این شکل است که روغن تبرید تا نیمه کارتل روغن را پر کرده و توسط حرکت گریز از مرکز میل لنگ به دیواره و یاتاقان های کمپرسور پاشیده و قطعات را روغنکاری می کند.

روغنکاری فشاری:
در این نوع روغنکاری، روغن کمپرسور توسط یک اویل پمپ کوچک که با میل لنگ درگیر است به یاتاقان های متحرک و ثابت ارسال می شود. به صورت رایج کمپرسور سمی هرمتیک و باز از روغنکاری فشاری استفاده می کنند و در این نوع روغن کاری الزاما از کلید کنترل فشار و جداکننده روغن استفاده می شود.

تست رطوبت روغن:
به دلیل اهمیت عاری از رطوبت بودن روغن تبرید، حتما باید میزان جذب رطوبت آن مورد ارزیابی قرار گیرد. این آزمایش به وسیله اندازه گیری مقاومت الکتریکی روغن انجام می پذیرد و به با گذاشتن دو الکترود در روغن و ایجاد اختلاف پتانسیل 25 هزار ولت وجود رطوبت را آشکارو صلاحیت روغن مذکور را برای استفاده و یا عدم استفاده در سردخانه مورد ارزیابی می کنند.در ادامه چند نمونه از مشکلاتی که در اثر نفوذ رطوبت به وجود می آید ذکر می گردد:
•  در لوله مویی و شیرانبساط به دلیل کاهش شدید فشار، وجود رطوبت موجب یخ زدگی و گرفتگی آن می گردد
•  وجود رطوبت باعث واکنش با روغن کمپرسور شده و در آن لجن و کف به وجود می آورد
•  واکنش رطوبت با روغن و مبرد باعث ایجاد اسید شده که به سرعت سیم پیچ موتورو قطعات سیستم تبرید را از بین می برد.
•  طبق تجربه بدست آمده اکثرمشکلات به وجود آمده در سیستم تبرید به رطوبت مربوط می گردد و به همین دلیل همیشه  توصیه میگردد در بازرسی سیستم سردخانه و چیلر اول از همه چیز به سایت گلاس های تعبیه شده بر روی سیستم آن توجه گردد.

روغن کمپرسور به چه علت کف می کند؟
روغن موجود در کمپرسور تبرید باید شفاف و عاری از هرگونه ناخالصی باشد و در صورتی که آلودگی به صورت مایع وارد آن شود به علت بالا رفتن حلالیت روغن در دمای پایین، امکان افزایش غلظت روغن وجود دارد بنابر این توصیه می گردد برای حفظ دما و همچنین جلوگیری از کف کردن و بالا رفتن غلظت روغن در برخی از کمپرسورها از هیتر کمربندی استفاده می شود. یکی دیگر از عوامل خراب شدن روغن بو گرفتن آن می باشد که در این صورت هم باید حتما روغن تعویض گردد.

مقدار روغن موجود در سیستم تبرید:
تعیین میزان روغن مورد استفاده در کمپرسور ها نیازمند محاسبات دقیق است ولی با این حال می توان از روی حجم کارتل کمپرسور سیستم های بزرگ تا حدودی به حجم روغن پی برد هرچند به علت درگردش بودن قسمتی از روغن موجود نمیتوان در این روش به عدد کاملا دقیقی رسید.
در صورتی که روغن در اواپراتور جمع گردد سیستم دچار کمبود روغن می شود و این اتفاق تا زمانی که سیستم قطع گردد یا اواپراتور عمل دیفراست را انجام ندهد ادامه پیدا خواهد کرد.

انواع روغن سیستم سرمایشی:
•  روغن مینرال (MINARAL OIL) یا روغن  معدنی که مخفف آن MO  است و مناسب برای گاز های CFC مانند R12  و R22 می باشد.
•  رغن پلی استر (POLYOL ESTER OIL) یا روغن مصنوعی که مخفف آن POE است و برای گاز هایی مانند R-134 مناسب می باشد.
•  روغن اکلیل بنزن (ALKYL BENZENE OIL) که مخفف آن AB  می باشد و ترکیبی تقریبا همانند روغن معدنی دارد و در بعضی موارد به جای روغن معدنی از آن استفاده می گردد.
•  روغن پلی آلفا (POLY ALPHA OLEFIN OIL) که مخفف آن PAO می باشد
•  روغن (POLYALKYLENE GLYCOL) که مخفف آنPAG می باشد
•  روغن (POLYVNTL ETHR) که مخفف آن PVE می باشد.لازم به ذکر است که در سیستم تبرید و سردخانه به صورت متداول از روغن پلی استر و و روغن مینرال استفاده می گردد و توصیه می گردد به هیچ عنوان روغن PO و MO با یکدیگر ترکیب نشوند.
نکته دوم که هنگام تعویض روغن باید به آن توجه نمود این است که روغن پلی استر به شدت جاذب رطوبت می باشد و در صورتی که رطوبت به آن وارد گردد ترکیبی اسیدی به وجود می آورد که باعث فرسایش و سوختن سیم پیچ موتور کمپرسور می گردد.