آیا می توان گریس را جایگزین روغن کرد؟
آیا می توان گریس را جایگزین روغن کرد؟Reviewed by پارسیس سگال پویا on Feb 28Rating: 5.0آیا می توان گریس را جایگزین روغن کرد؟وقتی که تولیدکننده ی تجهیزات، روغن خاصی را برای جعبه دنده پیشنهاد می کند، آن روان ساز معمولاً بر اساس شرایط کاری ازقبیل سرعت، دما و نوع دنده ها انتخاب شده است.

آیا میتوان از گریس EP-00 بجای روغن دنده ی ISO VG 220 استفاده کرد؟ یکی از مشتریانم با جعبه ی دنده ی خود که تحت پوشش است و نمیتوان آن را باز کرد، مشکلاتی دارد. محصولی که خود تولید کننده توصیه کرده است، روغن ISO VG 220 است. با این وجود، به علت فرسودگی شدید و صاف شدن دندانه های دنده ها، مشتری روغن دنده ی ISO VG 220 را با گریس NLGI #2 ترکیب میکند. استفاده از این ترکیب، مشکل را تا حدودی رفع کرده است. سؤال من این است که آیا میتوانم به مشتری توصیه کنم که از یک گریس EP-00 که درجه ی گران روی آن 190 الی 220 باشد، به عنوان جایگزین روغن دنده ی ISO VG 220 استفاده کند؟

وقتی که تولیدکننده ی تجهیزات، روغن خاصی را برای جعبه دنده پیشنهاد می کند، آن روان ساز معمولاً بر اساس شرایط کاری ازقبیل سرعت، دما و نوع دنده ها انتخاب شده است. شاید استفاده از روغن در این دستگاه ترجیح داشته باشد، به این خاطر که روغن می تواند گرما را جذب و پراکنده کند، بر روی سطوح روغن کاری شده جریان یابد و دوباره و دوباره در سیستم گردش داشته باشد.

به طور معمول، گریس های نیمه سیال مانند NLGI #000 یا 00 را برای جعبه دنده های کوچکی که مکرراً کار می کنند تا از کار  بیافتند، توصیه می کنند. این راهبرد، با کاهش احتمال نشتی و نیاز به پر کردن دوباره ی مخزن روغن، کار تعمیر و نگهداری را آسان تر می کند.

یکی دیگر از کاربردهای گریس های نیمه سیال در دنده های روباز بزرگ است که با بار سنگین سر و کار دارند. در چنین فضایی، گریس مورد استفاده دیگر قابل برگشت نیست و از بین می رود. این کار می تواند برای مدت کوتاهی، مؤثر باشد، زیرا گریس با توجه به چسبندگی روغن و غلیظ کننده ی آن، در محل باقی می ماند، اما پس از مدتی از محل جدا می شود و آلاینده ها را هم از آن محیط می برد. غالباً در ترکیب گریس های دنده های روباز، افزونه های زیادی وجود دارد تا گریس بتواند تحت بار یا دماهای بسیار بالا تاب بیاورد.

می توان به منظور کاهش نشتی روان ساز و سر و صدا، مقداری گریس را به جعبه دنده ای که با روغن روان کاری می شود، اضافه کرد. مسأله ی اصلی در اینجا فقط مقایسه ی مزایا و معایب این کار است. بهترین توصیه این است که مقدار گریس استفاده شده آنقدر کم باشد که بر امر روان کاری و پارامترهای حین کار روغن تأثیر چشمگیری نداشته باشد، اما جلوی عوامل نامطلوب را هم بگیرد.

مهم است که به خاطر داشته باشید که گریس، ترکیبی از روغن پایه، ماده ی غلیظ کننده و برخی افزونه هاست. میزان ماده ی غلیظ کننده در فرمول گریس، تعیین کننده ی غلظت آن است. گریس NLGI #2 نسبت بیشتری از ماده ی غلیظ کننده را در مقایسه با گریس NLGI #00 دارد. در نتیجه، می توان با ترکیب روغن با گریسNLGI #2، به گریس NLGI #00 دست یافت، با این فرض که ترکیب حاصله دارای همان نسبت از روغن و غلیظ کننده است.

با به خاطر داشتن این نکته، استفاده از گریس NLGI #00 در دستگاه مورد سؤال، می تواند قابل قبول باشد. فقط مطمئن شوید که بعد از تغییر ترکیب روغن، دمای حین کار آن را کنترل کنید، زیرا این دما ممکن است چند درجه ای افزایش یابد. اگر دما بیش از 15 تا 20 درجه افزایش داشته باشد، شاید لازم باشد که گریس را رقیق تر کنید. البته، این تنها یک راه حل موقت است. در نهایت، جعبه دنده باید تعمیر یا تعویض شود.